Solargraphs

solargraph

Breedbeeld solargraph.

In een gaaf artikeltje las ik over het fotograferen van de zon met een pinholecamera. Een belichtingstijd van een jaar maar liefst! Je ziet de baan van de zon over een periode van dat jaar. De vreemde vorm van de lichtbaan (smal aan de uiteinden, breed in het midden) is een gevolg van de verschuivende baan door het jaar heen. Ik vind het een prachtige foto, die een mooi beeld geeft van het verstrijken van de tijd.

solargraph

Deze heeft te lijden gehad van de elementen denk ik. Ik kan heel vaag de platte daken van de buren ontwaren, maar verder is het vooral silhout van bomen en zonnebanen.

Het leuke is dat dit vrij makkelijk zelf te maken is, met een simpele pinholecamera van een blik en wat fotopapier. Niet het soort dat je in de printer stopt, maar het echte spul, dat je gebruikt om analoge foto’s af te drukken. Ik had nog twee dozen liggen van toen ik in een grijs verleden mijn eigen foto’s afdrukte.

solargraph

Dit was een heel kleintje, aan het raamkozijn van mijn werk vastgetapet. Elke dag even gecheckt of er mee gerommeld was, en toen ik zag dat ie was opengemaakt heb ik hem snel eraf gehaald. Lekker fuzzy bomen, de geparkeerde auto’s stonden blijkbaar nooit lang genoeg om een permanente indruk te maken.

De truc is dan je gevulde camera ergens neer te zetten of op te hangen waar hij een paar maanden lang niet wordt lastiggevallen. Ik had er eens een aan de hek van het park gehangen, en die was na een paar dagen al door iemand opengemaakt om te zien wat het was. Een plek waar niemand er bij kan is dus het beste. En uitkijkend op het zuiden natuurlijk, om de zon mooi in beeld te krijgen. En dan is het verder een kwestie van afwachten. Hoe langer je de foto laat hangen, hoe breder de baan van de zon, al zal je na een half jaar wel alle varianten hebben gehad. Mijn belichtingstijden varieerden van drie weken tot drie maanden.

solargraph

Negatief

solargraph

Positief

Na een paar weken is de foto zo overbelicht dat het papier niet eens meer ontwikkeld hoeft te worden. Je ziet zo al de foto. Alleen is die niet gefixeerd, dus te veel licht zal hem toch uitwissen. Daarom moet je het beeld inscannen. Volgens de handleidingen die ik vond, zou de fysieke foto daarmee dan vernietigd worden, maar dat viel nogal mee bij mij.

solargraph

Zicht op mijn volkstuin. Het rechthoekige vlak is het dak van mijn kasje.

Het fotopapier is misschien wat bleek, maar als je bij het scannen het contrast flink opschroeft komt er een duidelijk beeld naar boven. De scans zien er in eerste instantie wat obscuur uit, maar wat je ziet is een negatiefbeeld. Draai je de foto om in Photoshop of zo, dan komt er zowaar een herkenbaar beeld naar voren. Overigens komt het beeld ook ondersteboven en in spiegelbeeld op het papier, dus dat kun je ook nog rechttrekken. Het resultaat is een wonderlijke foto. Afhankelijk van de camera is het een low res zoekplaatje, zoals de foto die ik maakte met een blikje met spijkergat, maar ook een haarscherpe foto met heel veel details behoort tot de mogelijkheden. Ook verschillende soorten fotopapier maakt nog verschil. Ik heb teer-roze plaatjes geproduceerd, maar ook klassiek zwart-witte.

solargraph

Deze was naar het noorden gericht, dus geen rechtstreeks zicht op de zon. Je ziet wel de refelctie van de zon in de ramen van de bovenverdiepingen. Een indirecte solargraph dus.

Ik zou graag meer solargraphs maken, maar ik zit een beetje met de locatie. Een camera op mijn dak of in mijn tuin vastmaken is geen probleem, maar die foto’s heb ik al. Maar in de openbare ruimte loop ik het risico dat de camera’s worden opengemaakt of weggehaald. Niet dat ze nu duur of ingewikkeld om te maken zijn, maar ik zou het zo jammer vinden. Maar goed, misschien moet ik er toch eens een zwik loslaten in de wereld, want niet geschoten is altijd mis.

3 gedachtes over “Solargraphs

  1. Pingback: Fotografische voornemens | Praatjes bij plaatjes

  2. Pingback: Rondje web: Instagram | Praatjes bij plaatjes

  3. Pingback: Solargraphleed | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

