Balda Poka

Balda Poka

Balda Poka (Praktica MTL3, Perutz Primera 200 film).

Jaren terug kocht ik op de vrijmarkt in Amsterdam mijn eerste boxcamera. (Nou ja, ik had eerder een Agfa Clack, wat technisch gezien ook een box is, maar ik bedoel het in de zin van rechthoekig doosje dat nauwelijks op een camera lijkt.) Het is er een in de meest simpele vorm: rechthoekig, twee ronde zoekerlensjes, die corresponderen met twee rechthoekige zoekertjes, een simpele lens, en drie diafragma’s die je instelt met een metalen schuifje. Eén diafragma van, wat zal het zijn?, 1/30 seconde of zo. Minimalistisch dus.

Dolomieten

De Dolomieten met Fuji Across 100 film.

Het heeft een hele tijd geduurd voor ik erachter was dat deze camera een Balda Poka was. Op de hele camera valt namelijk geen merk of logo te ontdekken. Per toeval kwam ik op lomography.com een plaatje tegen van dezelfde camera, met daarbij de naam vermeld. Niet dat dat nu heel veel hielp bij het vinden van meer informatie… Hij stamt uit de jaren dertig, uit Duitsland, dat is het wel zo’n beetje.

SAIL 2005

SAIL 2005 met Kodak TX400.

Het is een leuke camera om mee te werken. Er zijn weinig instellingen om uit te kiezen, dus er valt niet veel na te denken. Daglicht? Check. Niet te dichtbij? Check. Klik. Om de een of andere reden heb ik alleen nog maar zwart-witfilm gebruikt in deze camera. Het past bij de leeftijd van de camera denk ik. Het levert in elk geval heerlijke vintageplaatjes op. Het is een mooie camera voor berglandschappen en dergelijke. Tijdloze plaatjes. Minder geschikt voor portretten en close-ups, daarvoor kun je denk ik niet dicht genog bij je onderwerp komen. Of nou ja, laten we eerlijk zijn, daarvoor moet ik te hard nadenken welk diafragma geschikt is, en dan gok ik altijd fout. Geeft niks, ik ben toch niet zo’n portretfotograaf.

Meertens

Meertens Instituut met Kodak TX400

Leuk aan zo’n boxje is wel dat het altijd gesprekken uitlokt, met ouderen die het als camera herkennen en dan nostalgisch worden, of met jongeren die geen idee hebben wat het is en dat het gewoon nog steeds werkt.

Harz

De Harz met Fuji Neopan 400 film.

Harz

De Harz met Efke KB 50 film.

Een gedachte over “Balda Poka

  1. Pingback: Door de jaren heen | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

