Aanwinst: timer

Kopil selftimer.

Ooit, in een donkergrijs verleden, was mijn pa ook een enthousiast amateurfotograaf, met een doka en alle toeters en bellen. Volgens mijn moeder was dat ook de reden dat mijn kinderkamer rode gordijnen had, omdat hij daarvoor als doka had dienst gedaan. Achteraf betwijfel ik dat (je hebt niet alleen rood licht, maar ook echte duisternis nodig in een doka, en het waren geen verduisteringsgordijnen), maar het zegt wel wat. Zo af en toe komt er in mijn ouderlijk huis bij het opruimen van de zolder dan ook een fotografisch gadget tevoorschijn dat ik dan krijg.

Pa en broer, Zenit-E met Lomography CN 100.

Het is erfelijk. Broer en pa over broers nieuwe camera gebogen. Zenit-E met Lomography CN 100.

Dit keer was het de timer/zelfontspanner. Je schroeft hem in de ontspanknop van de camera, draait het wieltje van de de timer op, zet het palletje om en rent naar de goede plaats (waar ik meestal te laat aankom, omdat timers altijd net wat eerder aflopen dan ik denk). Als de timer afloopt komt er een metalen pin uit die de sluiterknop indrukt. Handig als je een camera zonder timer, maar met een aansluiting voor een draadontspanner hebt.

Het is geen apparaatje dat ik veel zal gebruiken, maar toch vind ik het een leuk ding. Er staat geen merknaam op, maar na het vergelijken van plaatjes op Google denk ik dat het er een van Kopil is, al is dat moeilijk echt met zekerheid vast te stellen zonder duidelijke merknaam. Er gaat wel een wereld voor je open als je je in de timers verdiept. Dat is ooit blijkbaar een heel algemeen gadget geweest, maar nu geloof ik helemaal vergeten.

Wel een fijn dingetje verder, het ligt aangenaam zwaar in de hand, is helemaal van metaal en maat een fijn kraakgeluidje bij het aflopen. Niet bijster nuttig misschien (de meeste van mijn camera’s waar hij op kan, hebben al een ingebouwde timer), maar wel een grappig historisch hebbedingetje.

Kopil selftimer.

Kopil selftimer.

Zelfportret met Kopil selftimer.

Zelfportret met Kopil selftimer en Zenit-E met Lomography CN 100. En een iets verwilderde blik omdat de timer eerder afging dan ik dacht.

Geef een reactie

