Terugkerende plaatsen: Verensmederij

Ik geef het maar toe, ik heb een zwak voor industriële gebouwen. Nu ligt er tussen mijn huis en het station een terrein met oude NS-gebouwen die inmiddels grotendeels zijn herontwikkeld tot bedrijfsruimtes voor hippige creatieve bedrijfjes. Een van die gebouwen is de Verensmederij, thuisbasis van Holland Opera en geliefd foto-object van mij.

De naam is iets minder poëtisch bedoeld dan hij klinkt. Ik krijg er visioenen bij van grote ijzeren vogels Roc waarvan hier de vleugels worden gesmeed in kokendhete vuurpotten. Maar het ging natuurlijk gewoon om treinonderdelen, het is tenslotte NS-terrein. Dat wordt weerspiegeld in het industriële uiterlijk van het pand.

Bakstenen in uitspringende vierkante vormen, repeterende schoorstenen, reflecterende ramen, ik word er blij van. Het is vrijstaand, dus je kunt er zowaar omheen en het uit verschillende hoeken fotograferen. Weliswaar is de voorkant het mooist, maar ook de achterkant met zijn boogramen heeft zijn charmes. Het heeft nog niet helemaal de aantrekkingskracht die de nabijgelegen Rijtuigenloods op me uitoefent, maar hoe meer foto’s ik ervan maak, hoe mooier ik het gebouw ga vinden. De Verensmederij is dan ook een geliefde omweg van me geworden als ik van het station naar huis fiets.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

 

Geef een reactie

