Schamen voor mooi

De betreffende bergpuntjes in het Maisan park; Horizon Perfekt met HEMA 400 film.

De betreffende bergpuntjes in het Maisan park; Horizon Perfekt met HEMA 400 film.

Op vakantie zag ik in het historisch museum van Jinan (in Zuid-Korea, niet China) een serie foto’s van twee bergtopje in het nabijgelegen Maisan Park. Het waren prachtige, technisch perfecte, ansichtplaatjes van een markant stukje landschap. Bij daglicht, bij zonsondergang, in de lente met bloesems, in de herfst met kleurrijke bomen, in de winter onder de sneeuw, van veraf, van dichterbij, noem maar op. (De fotograaf weet ik niet meer, en ik kan het hele museum niet eens meer terugvinden op internet…)

Mooie foto’s, en toch betrapte ik me erop dat ik me een beetje geneerde dat ik zulke schaamteloos mooie foto’s inderdaad mooi vond. Ze waren zo, ik weet niet, zo perfect. Er zat geen diepere betekenis achter, het was geen aanklacht tegen iets, het was gewoon mooi. Blijkbaar vind ik mezelf diep vanbinnen toch te veel een ontwikkeld persoon om zomaar iets mooi te vinden, beng ik bang om voor oppervlakkig door te gaan, zelfs voor mezelf. Ik probeerde mijn eergevoel nog wat te redden door verbanden te gaan leggen met bona fide kunst, zoals de zesendertig gezichten op de berg Fuji van Hokusai. (En zo laat ik met een beetje name dropping ook in dit stukje nog merken heus niet van de straat te zijn.)

Maar al snel vond ik dat ook een beetje stom van mezelf. Waarom zou ik niet gewoon kunnen genieten van iets wat mooi is? Alsof een technisch perfekte foto van een berglandschapje niet artistiek genoeg is, te weinig echte kunst of zo. Alsof Anton Corbijn altijd zo veel maatschappelijk commentaar geeft in zijn foto’s… Idioot, want als onder die foto’s die ik in Korea had gezien de naam Ansel Adams had gehangen had ik het zonder voorbehoud prachtig gevonden.

En laten we wel wezen, als ik zelf zulke foto’s had gemaakt, zou ik er maar wat tevreden mee zijn, ze laten uitvergroten, afdrukken en op een goed zichtbare plek aan de muur hangen.

Dus houd ik mezelf van nu af aan voor: het is oké om ook dingen mooi te vinden, gewoon omdat ze mooi zijn.

Geef een reactie

