Schaamteloze selfies

Selfie met de Diana Multi Pinhole Operator en Lomography CN 400 film.

Selfie met de Diana Multi Pinhole Operator en Lomography CN 400 film.

De selfie ie helemaal hot tegenwoordig. Niet alleen om te maken, maar ook om een mening over te hebben. Voor de columnist of cultuurvorser is het makkelijk schrijven. Je hebt er zo een fijne analyse  uitgegooid over hoe de selfie al dan niet teken is van de egocentrisme, puberale ijdelheid of wat dan ook. Of je het nu ziet als de meest exemplarische uitwas van het ik-tijdperk of niet, feit is dat de selfie al een stuk ouder dan de smartphone. Van middeleeuwse monniken die zichzelf in een boek tekenden, tot oude meesters die zichzelf stiekem in een schilderij moffelden, tot bona fide zelfportretten, de selfie is van alle tijden. Met de kunstgeschiedenis achter me durf ik me dan ook zonder al teveel schaamte over te geven aan de selfie. Analoog uiteraard.

Selfie in een luchtballon. Olympus Trip 35 met Lomography X-Pro Chrome 100.

Selfie in een luchtballon. Olympus Trip 35 met Lomography X-Pro Chrome 100.

Mijn selfies vallen grofweg op te delen in drie categoriën. Natuurlijk de klassieke camera-op-armlengte-ik-was-hier-selfie. Soms is er nu eenmaal niemand anders voorhanden om de foto te maken, en wil ik toch graag een foto van mezelf hebben op die locatie, al dan niet met mijn lief erbij. De meeste van deze selfies zijn dan ook op vakantie gemaakt.

Experimenteel portret met de Diana Mini en verlopen HEMA 100 zwart-witfilm.

Experimenteel portret met de Diana Mini en verlopen HEMA 100 zwart-witfilm.

De volgende categorie bestaat uit portretexperimenten. Nu ben ik niet zo van de portretfotografie, dus ik zal niet snel een heel rolletje volschieten met portretten. Maar af en toe wil ik wat uitproberen, en dan ben ik zelf mijn beste model. Ik weet precies wat ik wil, vind het niet erg om op de foto te gaan, en klaag niet als ik moet wachten tot ik aan camera of andere apparatuur heb geprutst. Het enige nadeel is dat het soms wat confronterend is om mezelf te zien met een lullige gezichtsuitdrukking, of kleren die ’s ochtends in het halfdonker beter bij elkaar leken te passen dan in het volle daglicht.

Beginnetje. Olympus XA met redscale van HEMA CN 400.

Beginnetje. Olympus XA met redscale van HEMA CN 400.

Mijn favoriete selfies zijn de beginnetjes van rolletjes. Als je een nieuw rolletje in je camera stopt, heb je altijd een of twee loze afdrukken om de bij het inleggen belichte film door te spoelen. Vaak richt ik bij de afdrukken de camera op mezelf, en af en toe resulteert dat in een half zelfportret, of eentje met een brandende strook ernaast. Ik vind het een leuk begin van een rolletje. Het is een soort statement: dit ben ik, ik heb dit gemaakt. Door de vurige stook erlangs is het tegelijk ziet zomaar een zelfportret, maar krijgt het iets industrieels, iets van achter de schermen vlak voor het echte werk begint.

Ik zou me er bijna kunstenaar door gaan voelen.

Een gedachte over “Schaamteloze selfies

  1. Pingback: Serie: Startselfies | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

