Polaroid Colorpack 80

Polaroid Colorpack 80 vastgelegd met Pentor Super TL en Kentmere B&W 100 film.

Polaroid Colorpack 80 vastgelegd met Pentor Super TL en Kentmere B&W 100 film.

Een paar jaar geleden besloot ik dat ik wel een Polaroid-camera wilde hebben. Het Impossible Project was net op gang gekomen, en ik vond het erg cool. Daar wilde ik ook deel van uitmaken. Maar de camera’s die zij op hum website aanboden, waren behoorlijk aan de prijs. Toch maar niet dus. Maar op een dag kwam ik op een romelmarkt een Polaroid-camera tegen, nog in de originele doos zelfs, voor maar vijf euro. Die was voor mij! Na thuiskomt wilde ik meteen film gaan bestellen. Shit. Uiteraard had ik precies het model gekocht waar Impossible geen nieuwe film voor maakt. Jammer, want juist die Colorpack kom je nog behoorlijk vaak tegen voor weinig geld. Al kan dat natuurlijk ook juist het gevolg zijn van het gebrek aan film.

Polaroid Colorpack 80 met Fuji FP-100 film.

De Colorpack verdween dus is een hoekje, waar hij een jaar of wat stond te verstoffen. Tot ik op het onvolprezen Instructables een handleiding zag om de Colorpack zo aan te passen dat er Fuji-instantfilm – die wel nog gemaakt wordt en vrij algemeen verkrijgbaar is – in kan. Goed, toen duurde het natuurlijk alsnog ruim een jaar voor ik dat daadwerkelijk deed, maar toen kon ik dan eindelijk de Colorpack gebruiken.

Polaroid Colorpack 80 met Fuji FP-100.

Polaroid Colorpack 80 met Fuji FP-100.

Het is niet de meest gebruikersvriendelijke camera. Hij is groot, met onhandige uitsteeksels, en als je een foto maakt blijft de film irritant lang plakkerig (net als het negatief dat je eraf trekt na een minuut of anderhalf). Vooral dat laatste is bepaald onhandig als je onderweg bent: waar laat je die plakkerige dingen zonder ze te beschadigen? Ook is het af en toe wat moeizaam om je foto uit de camera te krijgen. Je moet hard aan een papieren strookje trekken voor de foto tevoorschijn komt. Het is me al een keer overkomen dat ik het strookje eraf trok en toen moest kaan pielen om de camera een klein beetje open te maken (onder een jas tegen het licht) om aan een restfliebertje te kunnen trekken en mijn foto te pakken te krijgen. Gedoe. Het is ook geen camera voor close-ups, de minimale focusafstand is een meter, en flitsen doet ie ook niet (het kan wel, maar dan heb je flitsblokjes nodig, en die heb ik niet). Kortom, een miskoop dus?

Polaroid Colorpack 80 met Fuji FP-100.

Polaroid Colorpack 80 met Fuji FP-100.

Nee, bepaald niet. Als je die foto namelijk eindelijk te pakken hebt (en niet de fout hebt gemaakt een close-up te maken), heb je namelijk vrijwel meteen een heerlijk heldere foto, met het felbegeerde witte randje eromheen, supercool. Bovendien wordt je foto pas ontwikkeld op het moment dat je hem zelf uit de camera trekt, en zit er geen beveiliging tegen dubbele belichting op. Je kunt dus naar hartenlust experimenteren met dubbels. en splitzers en dergelijke. Mocht je foto te licht uitvallen, dan draai je met een knopje de volgende poging wat donkerder, of andersom. Daarbij komt nog dat je met dat negatief ook nog wat kunt: los de zwarte backinglaag op met chloor, en je hebt een tweede foto, met lekker ranzig grunge-effect. Superleuk.

Herwonnen negatief van Fuji FP-100 film.

Herwonnen negatief van Fuji FP-100 film.

Het is even een klusje om je camera Fuji-klaar te maken, en je moet bij elk pakje film opnieuw met een stanleymes in de weer, maar als je dat afzet tegen de prijs van een Colorpack, plus het feit dat Fuji-film een paar euro goedkoper is dan Impossible-film (waarbij je dan ook nog twee foto’s extra hebt), is het zeker de moeite waard.

Een gedachte over “Polaroid Colorpack 80

  1. Pingback: Polaroid – the battle | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

