Geen foto: Lyngen

Lyngen, Noorwegen

Ontwikkelfail. Diana Mini met Lomography X Tungsten 64.

Ik ontwikkel mijn eigen foto’s. Dat is minder moeilijk dan het misschien klinkt, want ik heb er een apparaat voor dat het meeste werk doet. Desondanks zit er nog wel wat eigen werk aan – het mengen van de chemie – het instellen van het apparaat – en daar gaat af en toe iets bij mis. Steeds minder vaak gelukkig, maar toch blijft het elke keer weer spannend om de ontwikkelbus open te maken: zal er iets op staan? Meestal wel gelukkig. Toch is er af en toe die steek door mijn hart als blijkt dat er iets mis is gegaan en mijn negatieven helemaal blanco zijn.

Een van de pijnlijkste keren was die keer toen ik op een zware maar schitterende wintertocht in Noorwegen was geweest. Ik had op die tocht maar ruimte voor één kleine analoge camera, want op zo’n wintertocht sleep je bergen eten en kleding mee en telt elke gram extra.Eén licht plastic half frame cameraatje dus, om toch nog zo veel mogelijk foto’s op de paar rolletjes die mee mochten te proppen.

Toen ik na afloop het laatste rolletje ontwikkelde, bleek ik de chemie te koud te hebben bewaard. Daar kan die niet tegen. Mijn negatieven waren vrijwel doorzichtig. Extra pijnlijk omdat het ook nog eens dure tungstenfilm bleek te zijn geweest. Auw. Gelukkig had ik de rest van de rolletjes al eerder ontwikkeld en waren die wel goed gelukt. Maar omdat ik maar één analoge camera bij me had, waren toch alle foto’s van een twee dagen verloren gegaan.

Nou ja, zo goed als dan. Toen ik de film toch nog maar door de scanner haalde, bleek er hier en daar toch nog een klein beetje beeld te zien zijn. Net genoeg om te weten dat ik deze foto’s graag echt had willen hebben, in plaats van als post-apocalyptisch donkerrood spookbeeld…

Geef een reactie

