Serie: Startselfies

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Ik schreef al eerder over de begin-van-het-rolletje-selfies. Ik blijf ze leuk vinden (ja, ja, ik ben ijdel, nou goed?). Het begon ooit als een toevallige serie: ik kwam er eens een tegen op een rolletje, en een tijd later nog eens een. Ik vond het wel grappige foto’s, dus begon ik ze expres te maken. Bij het inleggen van een nieuw rolletje, als je altijd nog een loze foto moet maken en een stukje doorspoelen om bij het echte onbelichte deel van de film te komen, begon ik voortaan met een selfie.

Dat bleek nog lastiger dan je zou denken. De truc is dat er een fraaie strook vurig oranje in beeld is, waar de volledig overbelichte film overgaat in de nog niet belichte film, maar dat je zelf ook nog een beetje herkenbaar in beeld bent. Het mooiste vind ik ze als ik echt half ben afgesneden. Saaier is als er alleen een strookje brand aan de zijkant van de foto zit (al tellen ze dan nog wel mee voor mijn serie vind ik).

Zoals eerder gezegd vind ik het industriële achter-de-schemengevoel van de foto’s leuk, de beginselverklaring aan het begin: dit zijn mijn foto’s. Bovendien is het zo overduidelijk analoog. Tuurlijk kan je dit effect ook wel in een foto Photoshoppen als je zou willen, maar zomaar vanzelf bestaat dit effect eigenlijk niet meer. Aan een superscherpe, perfect belichte foto zie je niet of hij analoog of digitaal is, en een beetje telefoon maakt met Instagram ook een aardige pseudo-gecrossprocest plaatje. Maar die eerste foto van een rolletje, waar je maar half op staat? Dat moet wel analoog zijn. Het is een soort tastbaar bewijs geworden: analoog bestaat nog, en het is ruig en een beetje viezig. Ik houd daarvan.

Geef een reactie

