Goed gejat: gas

Colorsplash, met vermoedelijk Agfa Superia 200 film.

Eerste poging tot gasringen, met Colorsplash en vermoedelijk Agfa Superia 200.

Er zijn van die foto’s waarvan ik als ik ze zie meteen denk: wauw, die foto wil ik ook maken! Het proberen na te maken van zo’n foto kan leuk en leerzaam zijn, of grandioos mislukken. Soms zijn er verschillende frustrerende pogingen nodig voor ik zo’n foto precies krijg zoals ik hem voor me zag.

Jaren geleden kwam ik ergens op Lomography.com een foto tegen van een brandende gasring van een fornuis. Ik heb later geprobeerd om hem terug te vinden, maar tevergeefs. Ik vond het een supergave foto: helemaal zwart, met alleen een felblauwe kroon van gasvuur zichtbaar.

Mijn poging hem na te maken was aanvankelijk geen groot succes. De simpele Colorsplash camera had weliswaar een B-stand, maar ook een afgeronde onderkant zonder statiefaansluiting. Daarbij kon ik ook helemaal niet dichtbij genoeg komen om mooi één ring beeldvullend te krijgen. Ik deed het dan maar met de wat gruizige, niet al te scherpe foto van drie ringen van vuur.

Yashica 109 met Fuji Superia 200 film.

Nieuwe poging, nog even onscherp, dit keer met de Yashica 109 en Fuji Superia 200.

Jaren later probeerde ik het nog eens. Dit keer met een nieuwe, goed zoomende, automatisch goed belichtende spiegelreflex. Tot mijn irritatie waren de foto´s min of meer exact hetzelfde als die met de Colorsplash: niet al te scherp, en ik kon niet genoeg inzoomen. Alleen de grote wokpit kreeg ik mooi beeldvullend in beeld. Plus een nieuwe irritatie: het vuur reflecteert in het fornuis en de achterwant van de keuken. Arg!

Yashica 109 met Fuji Superia 200 film.

En nog reflecties ook.

Yashica 109 met Fuji Superia 200 film.

Zowaar redelijk scherp, maar nog steeds niet wat ik in gedachten had.

Inmiddels kon ik de oorspronkelijke foto nergens terugvinden, dus ik heb alleen mijn (waarschijnlijk wat vertekende) herinnering eraan. Dit ergert mij mateloos. Zo’n relatief simpel te reproduceren idee, dat zich toch niet laat vastleggen, dat blijft bij mij knagen. Met de digicam lukte het uiteindelijk wel, precies zoals ik hem in gedachte had. Maar op de een of andere manier telt dat niet helemaal mee, wil ik hem alsnog ook analoog maken.

Gasring met de Ricoh WH-4

Gasring met de Ricoh WH-4

Nu zit ik met een foto die zich in mijn hoofd heeft vastgebeten, die ik moet blijven proberen te maken tot het me lukt. En dan zal ik me waarschijnlijk afvragen waarom ik al die moeite heb gedaan voor een niet al te spannende foto, die ik niet eens zelf heb verzonnen.

Geef een reactie

