Aanwinst: oude film

Hier om de hoek zit een pand waar om de paar maanden een nieuwe winkel in lijkt te zitten. Een tegelboer, een scootmobielshop, de Veluwse Handelsonderneming… Sinds kort is het een kringloopwinkel. Nou ja, de meeste kringloopwinkels hebben een soort van goed doel achter zich zitten, dit lijkt meer een gewone rommelwinkel van iemand die inspeelt op de trendy kringloopmode. De prijzen liggen wel een stukje hoger dan bij een echte kringloopwinkel. Maar de twee oude filmrolletjes die ik er laatst op de kop tikte waren dan wel weer heel schappelijk geprijsd. Ik kom wel vaker oude, verlopen rolletjes film tegen, maar dat is meestal vrij suffe generieke Kruidvatfilm of zo, of doorsnee Kodak Gold van een paar jaar oud. Maar deze rolletjes waren wel een klasse ouder.

HEMA diafilm

Zo was er het rolletje HEMA diaflim. Ik kan me niet herinneren die ooit in de winkel te hebben gezien (al zegt dat niet zo heel veel natuurlijk, zo vaak kocht ik 15 jaar geleden nou ook weer geen film). De uiterste houdbaarheiddatum is in elk geval 1997. En de prijs (10,95) staat er nog in guldens op. Tegenwoordig betaal je voor veel diafilm diezelfde prijs, maar dan in euro’s. Het zal mij benieuwen hoe die foto’s eruit gaan zien, of de ouderdom nog voor extra heftige kleurverschuivingen gaat zorgen.

HEMA diafilm

HEMA diafilm

“Zo spoedig mogelijk laten ontwikkelen.” Um…

Nog mooier is het rolletje Agfa Isopan, in prachtig retrodoosje. Die is verlopen in juni 1974, een paar jaar voor mijn geboorte. Ik ben erg benieuwd of ik hier nog plaatjes uit krijg. Het is 40 ASA, een stuk lager dan de meeste film  tegenwoordig. Volgens mij heb ik nog nooit met langzamere film dan 50 ISO geschoten. Ik twijfel of ik het in de goed instelbare Yashica-D zal stoppen, en dan met een lichtmeter in de weer ga, of dat ik juist een oude box zal gebruiken. Die stamt immers uit de tijd dat de meeste film nog vrij langzaam was, en is er dus in theorie op gebouwd. Ik neig naar dat laatste. Agfa Geveart past natuurlijk perfect bij de Gevabox van Geveart.

Agfa Isopan IF Agfa Isopan IF Agfa Isopan IF

Nu nog een goede gelegenheid bedenken om de rolletjes te gebruiken. De Isopan vraagt om een mooi tijdloos onderwerp. Bergen, of architectuur of zo. Voor de diafilm lijkt me iets vrolijks, kleurrijks geschikt, in de hoop dat de kleuren bij het crossprocessen lekker gaan knallen. Misschien dus maar wachten tot de zomer met deze rolletjes. Een paar maanden meer of minder maakt nu toch niet meer uit.

2 gedachtes over “Aanwinst: oude film

  1. Pingback: De nevelen des tijds: oude HEMA diafilm | Praatjes bij plaatjes

  2. Pingback: Op de gok: verlopen fim ontwikkelen | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

