Guesstimation

Lichtmeter met de Praktica MTL3 en Lomography Lady Grey 400 film.

Trisix lichtmeter met de Praktica MTL3 en Lomography Lady Grey 400 film.

Hoewel ik in mijn collectie fotorommel verschillende lichtmeters heb, gebruik ik die zelden. Bij veel camera’s is die sowieso overbodig. Omdat er al een lichtmeter zit ingebouwd (zoals bij mijn Olympus XA of Minolta XG-1), of juist omdat er toch niks in te stellen valt (zoals bij de meeste plastic Lomography camera’s). Maar zelfs als een lichtmeter wel van pas zou komen gebruik ik heb eigenlijk zelden. Of ik heb geen zin om hem mee te slepen, of ik vergeet hem gewoon. Zelfs de handige zelf uit te printen papieren lichtmeter die ik gewoon in mijn portemonnee zou kunnen stoppen vergeet ik altijd mee te nemen of te gebruiken. Zodat ik bij mijn Praktica of Horizon altijd weer ben aangewezen op de oude vertrouwde natte vinger. Of zoals dat in het Engels zo mooi heet, op guesstimation (een kruising tussen guessing en estimation).

Lichtmeter met Yashica 109 en Fotoland AS 200 film.

Seconic lichtmeter met Yashica 109 en Fotoland AS 200 film.

Helemaal een blinde gok is de belichting natuurlijk ook weer niet. Er zijn bepaalde vuistregels, zoals sunny 16 – bij zonnig weer gebruik je F16 -, maar die blijven wat lastig. Want welke sluitertijd hoort daar dan bij? En gold het nou voor 100 iso, of 200? Ik heb het al zo vaak opgezocht, maar toch vergeet ik het steeds weer. En dan doe ik maar weer wat. Half bewolkt? Meh, F8, 1/126s dan maar, dat zal wel oke zijn met 200 iso. Of had ik nu 400 iso in mijn camera zitten, want dan maak ik er gewoon F11 van.

Het gaat nog verbazend vaak goed. Al helpt het dat je bij het scannen de erchste over en onderbelichting nog wat can compenseren.

Geef een reactie

