Vuurwerktrubbels

Vuurwerk met de Colorsplash en Lomography CN 400 film.

Vuurwerk met de Colorsplash en Lomography CN 400 film.

Er zijn van die foto’s die ik al jaren wil maken, maar die maar niet lukken. Zo is daar de mytische Perfecte Vuurwerkfoto. Diepzwarte lucht, wat pittoresk verlichte gebouwen op de achtergrond, en dan een paar kleurige, haarscherpe fonteinen van vuur in de lucht. Kitscherig? Tuurlijk. Wil ik die foto maken? Absoluut! Is het me ooit gelukt? In mijn dromen. Blijf ik het desondanks proberen? Hel, ja!

In theorie weet ik natuurlijk best hoe je zo’n foto maakt. Een goed standpunt, met vrij uitzicht, aan de rand van een meer of rivier in een stand bijvoorbeeld. De camera op een statief tegen de bewegingsonscherpte. Een lange sluitertijd om mooie lichtstrepen te krijgen en de achtergrond voldoende te belichten. Bulb-modus in combinatie met een draadontspanner zijn heel geschikt. Lage iso om een mooie fijne korrel te krijgen.

Vuurwerk met de Colorsplash en Lomography CN 400 film.

Maar zoals zo vaak bij mijn fotografie: tussen droom en daad, staan dan wel geen wetten, maar toch zeker praktische bezwaren. Die mooie locatie met vrij uitzicht bijvoorbeeld. Meestal moet ik het gewoon doen met met eigen straat, tussen de huizen, in de kruitwalm van de buren. Of moeten, moeten, niets weerhoudt me ervan erop uit te trekken natuurlijk, maar dan mis ik wel de gezelligheid van mijn lief en vrienden, die wel wat beters te doen hebben dan op een tochtig veld met camera’s te pielen. Zo toegewijd ben ik dan ook weer niet aan de fotografie, dat ik mijn oudejaarsavond alleen doorbreng puur om een foto te kunnen maken. En dat statief, dat heb ik ook niet. Ja, een ministatiefje heb ik, dat te licht is voor een spiegelreflex. Camera’s die wel licht genoeg zijn voor mijn statiefje heb ik ook wel zat, maar die hebben dan weer geen aansluiting voor de draadontspanner. Kortom, gedoe.

Vuurwerk met de Colorsplash en Lomography CN 400 film.

Meestal mislukken mijn vuurwerkfoto’s dan ook jammerlijk. Het zijn zwarte vlakken met wat sneue lichtvlekjes. Groot was eerder dit jaar dan ook mijn verbazing toen ik een half vergeten rolletje ontwikkelde, en er zowaar een paar redelijk geslaagde voorwerkfoto’s op stonden. In de verste verte geen Perfecte Vuurwerkfoto weliswaar, maar toch heel aardig. Vooral omdat ze zonder statief zijn genomen, met een camera met afgeronde onderkant die niet eens uit zichzelf ergens op kan staan (de Lomography Colorsplash). Dat geeft de burger moed! Vanavond toch maar weer eens proberen dus.

Geef een reactie

