Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan: Polaroid Image 2

Zuidas, Polaroid Image 2 met Impossible Project PZ Silver Shade

Zuidas, Polaroid Image 2 met Impossible Project PZ Silver Shade

Hoe het komt weet ik ook niet, maar op de een of andere manier heb ik geen geluk bij het kopen van Impossible film. Nou ja, dat weet ik eigenlijk wel, het is gewoon mijn eigen schuld. In mijn enthousiasme om nieuwe film te kopen klik ik de verkeerde versie aan, en voor ik het weet zit ik met een pakje retedure film die in geen enkele van mijn camera’s past. Moet je weer gaan mailen, dingen op de post doen, extra verzendkosten lappen, voor je het weet raakt er iets zoek in de post, kortom, gedoe. Het is me inmiddels al verschillende keren overkomen. De laatste keer had ik de drie pakjes (!) film zo lang laten liggen, dat ik pas zag dat het de verkeerde was toen ik hem echt niet meer kon ruilen.

Verensmederij met ietwat verlopen aandoende Impossible Project PZ 680.

Verensmederij met ietwat verlopen aandoende Impossible Project PZ 680.

Na een flinke vloekpartij en een extra bestelling om de goede film te krijgen, bedacht ik dat ik in plaats van de film op Marktplaats te zetten (wat ook weer gedoe geeft), eerst even op datzelfde Marktplaats te kijken of er niet toevallig een goedkope camera te vinden was waar mijn PZ in zou passen. En verdomd! Voor een luttele 12,50 stond daar een Polaroid Image 2. Voor iets meer dan de helft van wat een pakje Impossible film kost dus. Wat zou ik dan nog moeilijk doen? Hoe meer Polaroids, hoe minder kans op per ongeluk verkeerde film tenslotte. Die beslissing was dus snel genomen.

Man des Huizes, Polaroid Image 2 met Impossible Project PZ Silver Shade

Man des Huizes, Polaroid Image 2 met Impossible Project PZ Silver Shade

Geen spijt van gehad, want hij heeft alle voordelen van de Polaroid 640, met als extra pluspunt dat hij nog wat kleiner opvouwt. Zo goed als instant foto’s (halfuurtje afbakken in het donker, dat wel), Hij flitst als het nodig is, en de Impossible film die hij vreet is al net zo bizar onvoorspelbaar als die in de 640 gaat. Alleen het formaat van de foto´s is iets anders: 9 bij 7 cm in plaats van 8 bij 8. Ik zet de camera standaard op de donkerste stand van de drie, want hij neigt naar overbelichting. Verder heeft zich recent een nieuwe bug ontwikkeld: als ik een foto neem, zoemt de camera even gebeurt er vervolgens niets. De eerste keer dat dit gebeurde maakte ik de camera open en versjteerde zo twee foto’s (de oorspronkelijke, en de daaropvolgende die toen ook meteen overbelicht was). Vervolgens ontdekte ik dat als ik nog een keer afdruk, er wel een foto tevoorschijn komt. En inmiddels ben ik erachter dat ik gewoon langer moet wachten voor ik een foto neem: het groene lichtje met ready ernaast wil niet zeggen dat de camera ready is, dat is ie pas als dat groene lichtje uit is. Logisch. En een beetje knullig van me dat ik dat niet meteen heb bedacht. Nou ja, hij doet dus gewoon wat hij moet doen, en dat doet hij prima. Een van mijn beter impulsaankopen.

De Prodentfabriek met ietwat verlopen aandoende Impossible Project PZ 680.

De Prodentfabriek met ietwat verlopen aandoende Impossible Project PZ 680.

2 gedachtes over “Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan: Polaroid Image 2

  1. Pingback: Polaroid – the battle | Praatjes bij plaatjes

  2. Pingback: Door de jaren heen | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

