365

Een dik jaar geleden begon ik met een 365-project. Het idee van zo’n project is simpel: neem elke dag een foto en sla twee vliegen en één klap. Je bouwt een leuke dwarsdoorsnede van je jaar op, en doordat je elke dag fotografeert wordt je vanzelf beter. Oefening baart kunst, tenslotte. De praktijk bleek weer eens weerbarstiger dan de theorie.

Ik schreef me in voor een nieuwsbrief die elke maand een lijstje inspirerende thema’s stuurde en nam me vast voor het dit keer wél vol te houden. Ik had het al eens eerder geprobeerd namelijk, en had het toen na een week of wat opgegeven. Aanvankelijk gebruikte ik die thema’s nog wel, keek ik van te voren op het lijstje wat het woord van de dag was en probeerde daar dan een foto bij te maken. Maar na een week of wat begon mijn goede voornemen wat barstjes te vertonen, en raakte het project een beetje in het slop. Die foto per dag lukte me nog wel (meestal dan, ik heb er gedurende het jaar een stuk of 20 gemist), maar dan ook nog een creatieve, of zelfs maar goede foto? Mwa… Er zitten toch wel vrij veel foto’s van de bank tussen, zo tegen tienen gemaakt, met Man des  Huizes in exact dezelfde pose (languit met boek). Het idee is dan wel dat je ook op grijze, donkere dagen je creativiteit laat spreken en een leuke foto verzint, maar in de praktijk ben ik na een lange werkdag niet zo heel creatief meer.

Een probleem waar ik ook nog tegenaan liep wat dat ik vaak vergat te noteren welke foto ik ook al weer gemaakt had. Bij een digitale camera is dat niet zo’n ramp, daar staat altijd wel een datum in de EXIF, maar bij een analoge foto die je soms pas weken later ontwikkeld, van een rolletje dat rustig maanden in een camera kan zitten, is dat toch wat lastiger. Ik moest er dus goed aan denken om regelmatig te noteren welke foto ik op welke dag had gemaakt, want als ik daarmee te lang wachtte vergat ik wat ik gedaan had.

Maar goed, al met al is het best een aardig jaaroverzicht geworden. Toch moet ik concluderen dat een 365-project niet helemaal mijn ding is. Ik maak zo ook al wel vrij veel foto’s. Ik kan me beter richten op specifieke projecten om mijn fotografie te verbeteren dan geforceerd elke dag een foto te nemen. Of ik moet het mezelf makkelijker maken door het helemaal digitaal te houden, of één vaste camera alleen hiervoor te reserveren, of elke dag hetzelfde simpele onderwerp zoals een selfie of zo (al zit ik dan nog met het datumnotatieprobleem). Voorlopig echter ben ik wel weer even klaar met de dagelijkse foto.

Hier nog alle eersten van de maand (juni ontbreekt, daar was wat misgegaan bij het ontwikkelen).

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Een gedachte over “365

  1. Pingback: 12 maanden, 12 projecten – 101 December pictures | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

