12 fotoprojecten voor 2015

Een mislukte poging tot caffenol-ontwikkelen. Dat kan beter! Reflekta II met Lomography Earl Grey film.

Een mislukte poging tot caffenol-ontwikkelen. Dat kan beter! Reflekta II met Lomography Earl Grey film.

Ik heb het al gehad over mijn fotografische goede voornemens voor dit jaar. Om een en ander wat strakker te organiseren heb ik bedacht dat het goed is om mezelf een soort deadlines te geven. Een project, techniek, of bepaalde foto per maand. Zo dwing ik mezelf om niet pas tegen december eens terug te kijken naar de lijst met voornemens en op de valreep nog wat proberen in te halen, maar blijf ik het hele jaar bezig. Ik heb natuurlijk graag dat mijn fotografie beter wordt (wie niet?), en de manier om dat te doen is om veel te fotograferen. Vorig jaar probeerde ik dat met een 365 dagen project. Alleen, dat kwam te vaak neer op om tien uur ’s avonds nog een foto van de bank nemen. Daar wordt je fotografie ook niet echt beter van. Elke dag een verse creatieve foto is toch wat veel gevraagd ben ik bang. Om dus wel veel te blijven fotograferen, maar tegelijk met iets minder druk dan met een dagelijkse opdracht, deze maandelijkse opdracht aan mezelf. Uiteraard afgestemd op mijn goede voornemens. Bij elke opdracht geld dat ik minimaal één, maar liefst een stuk of vijf geslaagde foto’s binnen het thema weet te produceren.

Januari – Effectfilters/maskers
In het kader van de filters wil ik een paar mooie foto’s maken met
– een starburstfilter
– een softfocusfilter
– een regenboogmasker

Februari – Long exposure verkeer
De nachten zijn nog lang genoeg om zonder al te laat op pas te hoeven een poging te wagen voor de snelweg met lichtstrepen.

Maart – Caffenol
Offer nog maar een paar rolletjes op om eindelijk de caffenol echt onder de knie te krijgen.

April – Softfocus beek/waterval/branding
De jaarlijkse paaswandeltocht lijkt me een mooi moment om de softfocus beek of waterval vast te leggen. Of anders is er wel een fietstocht langs het strand waarbij een fijne softfocus pinhole van het strand te maken is.

Mei – Kleurenfilters
Zwartwitfilm en kleurenfilters, om t ezien wat het nu echt uitmaakt.

Juni – EBS
Nog eens een rolletje vol EBS. Omdat het gaaf is.

Juli – Freelensing
Er zijn vast weer genoeg bloemen en dergelijke om te spelen met een losse lens.

Augustus – Cyanotype
Genoeg zon voor cyanotypes.

September – Food
De uitdaging is om eerst een fotogeniek gerecht te maken, en dat dan ook nog smakelijk op de foto te krijgen.

Oktober – Macrofoto’s/close-ups
Misschien eindelijk eens dat mini lichtboxje maken? En de Holga-filters goed onder de knie krijgen.

November – Bokeh
Lange avonden en naderende feestdagen lenen zich uitstekend voor bokeh in vormpjes, of sfeervolle kitcherige kerstlichtjes die zich volgende maand tot kerstkaart laten printen.

December – 101 lijst afmaken
Begin januari heb ik me aangemeld bij een Flickr-groep voor een scavenger hunt – een soort 365 dagen project, maar dan losser opgezet, en met 101 thema’s. Als ik nog niet alle foto’s heb gemaakt, is nu het moment.

3 gedachtes over “12 fotoprojecten voor 2015

  1. Pingback: 12 maanden, 12 projecten: januari – filters en maskers | Praatjes bij plaatjes

  2. Pingback: 12 maanden, 12 projecten: februari – verkeer bij nacht | Praatjes bij plaatjes

  3. Pingback: Terugblik 2015 | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

