Vertraagde schoonheid

Corsica, Diana Mini met Lomography X-Pro Slide 200.

Corsica, Diana Mini met Lomography X-Pro Slide 200.

Bij het bekijken van een lading vers ontwikkelde en gescande film ben ik vaak niet heel enthousiast over mijn foto’s. Ik had het me van tevoren heel anders voorgesteld en ben dan toch een beetje teleurgesteld, als zou ik inmiddels toch moeten weten dat foto’s altijd anders worden dan ik het me had voorgesteld. Gelukkig is er een makkelijke oplossing voor teleurstellende foto’s: een tijdje niet kijken, en dan nog eens door de foto’s bladeren. Tegen dat ik ben vergeten wat ik oorspronkelijk ook al weer wilde met die foto’s, kan ik weer gewoon zien wat er allemaal wel mooi aan is.

Professionele fotografen raden vaak aan om goed te selecteren, en mislukte foto’s weg te gooien. Dit om te voorkomen dat je binnen de korste keren met harde schijven vol vage meuk zit die kostbare ruimte innemen en waar je niks mee doet. Nou heb je dat met analoge foto’s iets minder snel (weet je wel wat dat kost!), maar goed, het klinkt best zinnig. Toch denk ik dat voor foto’s net zoiets geldt als voor sollicitatiebrieven: na een nachtje slapen kijk je er opeens heel anders tegenaan en vallen je allerlei dingen op die je eerst over het hoofd zag. Soms in negatieve zin – bij nader inzien zijn die foto’s helemaal niet zo bijzonder – maar even vaak ook in positieve zin.

Neem de foto bij dit stukje. Aanvankelijk was ik hevig teleurgesteld in dit rolletje (de albumnaam op Lomography.com is “Waht the hell, Diana?”). Ik vond ze onscherp, en onderbelicht, en helemaal niet zoals ik me had voorgesteld. Pas na een paar maanden begon ik ze wat meer te waarderen. En nu ik er anderhalf jaar later weer eend doorheen blader, valt het me eigenlijk reuze mee. Goed, het zijn geen briljante plaatjes, maar er zitten toch echt heel leuke foto’s tussen. Een beetje gruizig hier en daar, en niet altijd even scherp, maar zeker sfeervol. Dat licht onscherpe lijkt een beetje de zinderende hitte weer te geven, vind ik nu. Een paar foto’s van het rolletje horen inmiddels bij mijn favorieten van 2013. En voor de haarscherpe foto’s in perfecte kleuren blader ik wel door mijn digitale album.

Geef een reactie

