Lomography-stress

Lamp. Praktica MTL 3 met verlopen Kruitvat 200 film.

Random plaatje dat ik nu niet in een album kan zetten of van metadata voorzien. Praktica MTL 3 met verlopen Kruitvat 200 film.

Dingen veranderen, en dingen op internet zeker. Dat Lomography.com zijn site eens grondig zou herzien was dan ook niet zo’n grote verrassing. Maar dat die herziening zo grondig zou zijn, was wel even een schok.

Ik ben een vrij intensieve gebruiker van Lomography.com. Ik upload al mijn analoge foto’s, orden ze fanatiek in mapjes, schrijf blogposts en artikeltjes, en gebruik het als handig doorzoekbare database van mijn foto’s. Pas nu al die functionaliteit opeens niet meer werkt realiseert ik mee hoe zeer ik vertrouw op die site. Ook buiten mijn lomohome, als ik hier op die blog een stukje schrijf, zoek ik er daar en foto bij. Dat ging makkelijk, zoeken binnen mijn eigen foto’s, op tag, camera, locatie of album. Maar dat gaat opeens niet meer! Ik been totaal onthand.

Mijn blog is verdwenen, de lijst met mijn gepubliceerde artikels in het magazine nergens te bekennen, alle albums weg. Het schijnt allemaal wel weer terug te komen, zeggen de mensen bij Lomography, maar wanneer? Geen idee. Ze zijn maar met een klein ontwikkelaarsteam, zeggen ze, maar waarom de hele die al overzetten als je daar duidelijk nog niet klaar voor bent? Het frustreert mee mateloos.

En dan hebben we het nog niet eens over het nieuwe ontwerp van de site. Op het eerste gezicht ziet het er best mooi uit, erg gelikt en mobile first. Maar als je hem op een groot scherm of laptop bekijkt valt op dat het wel erg mobile first is. Ook op groot scherm heeft het maar een kolom, en en irritant lang drop down menu. Dat is niet super belangrijk misschien, maar ik vind het kamer, want zo moeilijk is het niet om het ook voor grotere schermen te optimaliseren. Niet iedereen doet als op een smartphone. Ook kost alles nu veel meer klikken door niet super intuïtieve menu’s, terwijl er eerst een veel handiger hover menu in een vaste menubalk was. Niet vreselijk erg, maar toch irritant.

Goed, ik moet ze misschien iets langer dan één week de tijd geven om alles op orde te krijgen, maar het valt niet mee geduld op te brengen bij iets wat je zo aan het hart ligt. Maar veel keus heb ik niet, dus ik bijt maar op mijn tanden en oriënteert mee intussen op een Flickr-account.

Geef een reactie

