Voor de kunst: Scherp

Veldrijders

Veldrit met de Agfa Isolette II en Lomography Earl Grey 100 film.

Crowdfunding is helemaal hip. Met zijn alleen geld inleggen om iemand met een goed idee te helpen dat wat te maken, er daar zelf nog iets aan overhouden (een mooi product) blijft een gouden idee. Zelf heb ik inmiddels al aan verschillende projecten bijgedragen: een kaartspel ontwikkeld door een vriend via kickstarter, en stripboek van een tekenaar die ik via internet volg (Stand still stay silent, ga dat lezen), nu dan een fotoboek via voordekunst.nl.

Scherp is een boek van fotograaf Wouter Roosenboom vol prachtige wielerfoto’s. Een gouden combi, want als er één sport fotogeniek is, is het wel wielrennen. Er is razendsnelle actie tijdens sprints, maar er wordt ook langdurig in het zicht van de camera’s geleden door karakteristieke kopen, en dat dan vaak tegen een achtergrond van spectaculaire landschappen. Nou ben ik bevooroordeeld, want ik houd erg van wielrennen – de smeuïge anekdotes, kleurrijke figuren, heroïsche prestaties – maar ook als je niks met sport hebt is Scherp de moeite waard. Roosenboom maakt namelijk prachtige foto’s. Eerlijk gezegd had ik nog nooit van hem gehoord, maar hij is bepaald niet van de straat. Retegave foto’s. Niet zomaar de standaard plaatjes van wielrenners op de weg, maar prachtige, poëtische beelden, indringende portretten, kleurrijke toeschouwers, foto’s vol vaart.

Voor de productie van Scherp is 13000 euro nodig, en als ik dit schrijf staat de teller met 11150 euro op 85%. Er zijn nog 23 dagen te gaan, dus dat zou moeten lukken. Ik hoop het van harte, want ik ben erg benieuwd naar het boek, waar trouwens ook teksten in staan, van bekende wielerjournalisten als Nynke de Jong, Frank Heijnen,Gio Lippens en nog veel meer. Voor maar 25 euro doe je al mee. Een koopje!

Scherp – Wouter Roosenboom

Een gedachte over “Voor de kunst: Scherp

  1. Pingback: Boek: Scherp | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

