Zelfgebouwd! Lomography Konstruktor

Lomography Konstruktor vastgelegd met de Minolta XG-1 en Kodak Gold 200.

Lomography Konstruktor vastgelegd met de Minolta XG-1 en Kodak Gold 200.

De Konstuktor is de droom van elke fotografieknutselaar: een eenvoudig bouwpakket waarmee je zelf een werkende spiegelreflexcamera in elkaar zet. Als je ooit zo’n plastic bouwpakketje van een vliegtuigje of bootje in elkaar hebt gezet, met van die plastic uitdruk-onderdeeltjes, dan zul je hier de lol zeker ook van inzien. Voor 35 piek heb je dan zowaar een heuse, werkende reflex in handen.

Alleen al om dat zelfbouwaspect is de Konstruktor de moeite waard, maar dat plastic lensje maakt zowaar nog leuke foto’s ook. De 50mm lens geeft een verrassend scherpe en lekker verzadigde foto. Het heeft natuurlijk niet helemaal de beeldkwaliteit van een glazen objectief, maar als je van toycamera’s houdt (en dat doe ik) ik het een heerlijk ding. De instelmogelijkheden zijn beperkt, het diafragma staat vast op f/10, en de sluitertijd is 1/80 s of B. Een beveiliging tegen dubbele afdrukken zit er niet op, dus je kunt naar hartenlust dubbels maken. Focussen kan van 0,5 meter tot oneindig. Eigenlijk is het een ideale tussenvorm tussen de mogelijkheid tot dichtbij focussen van een reflex, en de lichtheid en eenvoud van een point-and-shoot.

Het is wel een beetje wennen in het gebruik. Je kijkt van boven af in de zoeker, zoals bij een TLR, wat meestal prima is, behalve als je een foto in portretstand wil maken. Die foto´s willen maar niet recht worden bij mij, op de een of andere manier kantelt het beeld in de zoeker als je de camera op zijn kant houdt op een rare manier die niet tot mijn hersens door wil dringen. Het resultaat is telkens weer een scheve foto. Een ander puntje is dat de doorspoelknop kan gaan haperen. Ik had de camera al twee keer uit elkaar gehaald, en een rolletje helemaal aan gort getrokken in de camera voor ik erachter kwam dat het hielp om wat vettige aanslag tussen de onderdeeltjes van die knop uit te poetsen. Een beetje oppassen hoe je hem los in je tas mikt dus, want van te veel vuil gaat hij haperen.

Verder ben ik er erg blij mee. Ik wacht met spanning af tot Lomography eens wat meer nieuwe lenzen gaat uitbrengen. Er is al een close-uplens in de handel, maar dat vind ik zonde van mijn geld, want een close-up filter voor de lens houden werkt ook perfect.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

