12 maanden, 12 projecten: januari – filters en maskers

Mijn fotografische goede voornemens voor 2015 hebben de vorm aangenomen van een lijst met 12 projecten, een voor elke maand. In januari leukte ik mijn foto’s op door dingen voor de lens en achter de lens toe te voegen. Filters en maskers dus.

Effectfilters

Soft-focus- of center spotfilter.

Ergens in mijn stapel vage filmrommel kwam ik twee effectfilters tegen. Zoals de naam al aangeeft zijn dit filters waarmee jeen special effect aan je foto’s kan toevoegen. De eerste die ik probeerde was een interessant uitziend plaatje met witte vlekjes rond een opengelaten middelpunt.

Soft focus filter

Soft focus filter

Dit is een softfocus of center spot filter. Het idee hiervan is dat het midden van je foto scherp en in focus blijft, terwijl de rand aangenaam onscherp wordt. Het is mij een beetje een raadsel waarom je dit filter zou gebruiken in plaats van gewoon je diafragma open te zetten om een kleine scherptediepte te bereiken, maar goed. Misschien als er te veel licht is voor een groot diafragma, maar dat is in januari niet zo snel.

Sierkool. Minolta XG-1 met verlopen Kruidvat CN 200.

Sierkool. Minolta XG-1 met verlopen Kruidvat CN 200.

Bij gebrek aan filterhouder moest ik het filter los voor mijn lens houden, waardoor het soms lastig was om het heldere punt netjes in het midden te krijgen (zoals bij foto van de sierkool). Bij de besjes werke het wel aardig vind ik, omdat de besjes en de omringende bladeren allemaal op ongeveer gelijke afstand van de lens waren. Zo kon ik dus toch nog een onscherpe rand en scherp centrum bereiken. Raadsel opgelost dus.

Besjes met softfocusfilter. Praktica MTL 3 met Fuji Sensia II 100 film.

Besjes met softfocusfilter. Praktica MTL 3 met Fuji Sensia II 100 film.

Zoals je ziet zijn de witte vlekjes van het filter niet zichtbaar op de foto. Alleen bij de foto van de bloem op een grijzige vloer zie je dat de rand duidelijk wit is geworden in plaats van alleen maar onscherp. Typisch, maar best aardig.

Wittig softfocusfilter. Praktica MTL 3 met Fuji Sensia II 100 film.

Wittig softfocusfilter. Praktica MTL 3 met Fuji Sensia II 100 film.

Zo’n filter houdt ook wel nog wat licht tegen, dus daar moet je wel rekening mee houden bij het fotograferen, anders worden je foto’s onderbelicht (zoals bij de sushi).

Tikje onderbelichte sushi. Minolta XG-1 met verlopen Kruidvat CN 200.

Tikje onderbelichte sushi. Minolta XG-1 met verlopen Kruidvat CN 200.

Ik probeerde het filter ook nog bij een landschap, maar het is toch meer een close-upding,

Landschap zonder softfocusfilter. Praktica MTL 3 met Fuji Sensia II 100 film.

Landschap zonder softfocusfilter. Praktica MTL 3 met Fuji Sensia II 100 film.

Landschap met softfocusfilter. Praktica MTL 3 met Fuji Sensia II 100 film.

Landschap met softfocusfilter. Praktica MTL 3 met Fuji Sensia II 100 film.

Starburst

Het andere effectfilter dat ik probeerde was een starburstfilter. Het verandert felle lichtpunten in een decoratieve ster. Ik heb dit wel eens eerder gebruikt en vond het toen erg leuk, dus ik wilder er nog wel eens wat mee spelen. Helaas waren de resultaten dit keer niet geweldig. Het filter heeft toch wel fellere lichten nodig dan ik wist te vinden dit keer. Daarbij waren de meeste geschikte lichten ’s avonds te vinden, waarbij een langere sluitertijd gewenst was. Ik heb duidelijk niet zo’n vaste hand als ik altijd hoop, dus dat werden meestal nogal onscherpe foto’s. De enige foto die echt een indrukwekkende ster had, ver verder een extreem saaie foto van een non-descript stukje weg.

Long exposure met tikkie vazige starburst. Holga 120 CFN met Lomography CN 400.

Long exposure met tikkie vazige starburst. Holga 120 CFN met Lomography CN 400.

Beetje Blurry starburst. Holga 120 CFN met Lomography CN 400.

Beetje Blurry starburst. Holga 120 CFN met Lomography CN 400.

Uitbundige ster van filter. Minolta XG-1 met verlopen Kruidvat 200.

Uitbundige ster van filter. Minolta XG-1 met verlopen Kruidvat 200.

Ik had goede hoop van de foto met de kroonluchter, maar hoewel ik het wel een geslaagde foto vind, is er geen sterretje te bekennen. Die ledlampjes waren duidelijk niet fel genoeg.

Kroonluchter zonder starbursteffect. Minolta XG-1 met verlopen Kruidvat CN 200.

Kroonluchter zonder starbursteffect. Minolta XG-1 met verlopen Kruidvat CN 200.

Maskers

Over dan naar de maskers, ook iets waar ik eerder mee heb gewerkt. Uitprinten op een transparant vel, in je camera tapen tussen lens en film, en schieten maar. In tegenstelling tot een filter voor je lens, produceert een masker achter je lens vrij scherpe beelden op je foto.

masker regenboog

Regenboogmasker

Amersfoort in regenboogsferen. Konstuktor met Agfa Vista 400.

Amersfoort in regenboogsferen. Konstuktor met Agfa Vista 400.

Ik had nog een paar maskers liggen die ik nog niet gebruikt had. De eerste was een grungy randje voor een rapid-camera, de andere een 35 mm regenboogmasker. De foto’s met het randje zijn nog niet ontwikkeld, maar die met het regenboogmasker wel. Naar die regenboog was ik wel benieuwd. Ik was een beetje bang dat het misschien te donker zou worden, of gewoon stom, maar ik was aangenaam verrast. De grijze winterdagen werden vrolijke regenboogplaatjes. Zelfs een saaie tuinkas werd er nog kleurrijk van. Ik was bijna teleurgesteld dat ik maar een half rolletje had volgeschoten met dit masker. Deze ga ik nog wel eens vaker gebruiken denk ik.

Dokkum in regenboogsferen. Konstuktor met Agfa Vista 400.

Dokkum in regenboogsferen. Konstuktor met Agfa Vista 400.

Alles bij elkaar waren de januari-experimenten niet vreselijk spannend, maar ik heb er toch wel lol mee gehad. Ik heb in elk geval weer wat bijgeleerd over mijn filters, dus een volgende keer zullen de resultaten zeker beter zijn.

Kasje in regenboogsferen. Konstuktor met Agfa Vista 400.

Kasje in regenboogsferen. Konstuktor met Agfa Vista 400.

Geef een reactie

