Schrijven over film

Corsica, Horizon Perfekt met Fuji Superia 200

Zit het verschil tussen deze twee foto’s nou in de film, of in het weer, of het ontwikkelen, of het scannen?
Corsica, Horizon Perfekt met Fuji Superia 200

Korea, Horizon Perfekt met HEMA  CN 400.

Korea, Horizon Perfekt met HEMA CN 400.

Meteen maar een bekentenis: ik vind het moeilijk om over film te schrijven. Niet over filmfotografie in het algemeen, daarover babbel ik nu alweer ruim een jaar een aardig eindje weg. Maar over specifieke soorten film, over Fuji Superia 200, of Ilford FP4, ik noem maar wat. Natuurlijk, de meer bijzondere soorten is wel te doen. Aerochrome is zo zeldzaam, en heeft zulke specifieke eigenschappen, daarover valt genoeg te zeggen. En ook een diafilm als Agfa Precisa of Fuji Velvia is gecrossprocest herkenbaar genoeg om een mening over te hebben.

Maar in gewone kleurennegatieffilm zit ook heel wat verschil. Schijnt. Alleen, ik zie het dus niet. Ik zie genoeg verschil tussen mijn foto’s, maar of dat nou aan de film ligt? Ik fotografeer met een hoop verschillende camera’s, dat geeft ook de nodige variatie in beeldkwaliteit. Bovendien ontwikkel ik mijn negatieven zelf, wat ook niet de meest uniforme resultaten geeft (en dan hebben we het nog niet eens over mijn scankwaliteiten). Dus als ik verschil zie tussen Fuji Superia 200 en Kodak Gold 200, dan kan dat aan de film liggen, maar even goed aan een half dozijn andere dingen.

Om goed onderscheid te kunnen maken tussen verschillende films zou ik om te beginnen eigenlijk eens één camera moeten nemen, en daar dan een stuk of tien rolletje van de ene en een stuk of tien rolletjes van de andere film mee volschieten. Dan heb je tenminste een beetje een representatieve steekproef. Maar ik vrees dat dat er wel nooit van zal komen. Zie maar eens tien rollen van één film te krijgen. Tien rollen HEMA of Agfa Vista is wel te doen, maar bij de wat ongebruikelijkere soorten. gaat dat klauwen met geld kosten, als je er uberhaupt al tien van kunt krijgen. Bovendien vind ik het veel te leuk om met verschillende camera’s te rommelen om me tot één camera te beperken.

Ik denk er nog maar even over na…

Geef een reactie

