Geen foto: ruisende beek

Bouillon, België. Lomography Spinner 360 met Lomography X-Pro Slide 200.

Een andere rivier tijdens dezelfde wandeltocht. Lomography Spinner 360 met Lomography X-Pro Slide 200.

Al tijden wil ik een long exposure foto maken van waterval of beek. Het is een klassieke landschapsfoto, op het randje van de kitsch: door een lange sluitertijd  (met klein diafragma en/of grijsfilter om dat mogelijk te maken zonder de foto te overbelichten) wordt de bewegingsloze omgeving scherp, maar het stromende water krijgt een zijdezachte bewegingsonscherpte. Het is het soort foto waarvan ik in theorie precies weet hoe ik hem moet maken, maar waarvan het me om de een of andere reden nog nooit is gelukt hem te maken. Er zijn weliswaar weinig watervallen in mijn directe omgeving, maar op vakantie heb ik toch gelegenheid genoeg gehad. Toch is het er nooit van gekomen.

Afgelopen Pasen ging ik weer eens wandelen in heuvelachtig gebied. Tijdens een pauze aan een beekje zag ik mijn kans. Er was een decoratieve stroomversnelling in de beek, ik had een pinholecamera bij me waarmee ik een secondenlange belichting kon realiseren zonder overbelichting, en er was tijd genoeg om even op mijn gemak met de camera te rommelen zonder meteen achterop te raken bij mijn reisgenoten. Er kon niets verkeerd gaan!

Behalve natuurlijk dat ik mijn eigen film ontwikkel, en daar kan van alles mee verkeerd gaan. Dat bleek toen ik na het ontwikkelen een volstrekt doorzichtige  film uit de tank trok. Weinig dingen zijn zo frustrerend als een totale ontwikkelfaal. Extra frustrerend omdat ik niet eens weet wat er mis is gegaan. Ik vermoed dat het door verlopen fixeer kwam, maar zeker weten doe ik het niet. Ik heb de strook nog door de scanner gehaald, soms valt er toch nog wat te redden, ook al zie je er met het blote oog niks van, maar het mocht niet baten. Leeg leek de film, en leeg was de film.

Geen idee meer wat er verder op dat rolletje stond, maar die stroomversnelling, daar baal ik nog het meeste van. Maar op een dag zal het me lukken, die waterval!

Geef een reactie

