Goed gejat: slak

Slak met de Olympus OM-1 en HEMA 400 film.

Slak met de Olympus OM-1 en HEMA 400 film.

Er zijn van die foto’s waarvan ik als ik ze zie meteen denk: wauw, die foto wil ik ook maken! Het proberen na te maken van zo’n foto kan leuk en leerzaam zijn, of grandioos mislukken. Soms zijn er verschillende frustrerende pogingen nodig voor ik zo’n foto precies krijg zoals ik hem voor me zag, en soms gaat het meteen goed.

Ik kwam ooit op Lomography.com een paar geweldige foto’s tegen van een slak. Beeldvullende close-ups gemaakt met een Holga. Hoe had de maker (Kleeblatt) dat nou weer voor elkaar gekregen? Navraag leerde mij dat je zowaar close-uplensjes kunt kopen voor de Holga. Weer wat geleerd.

Wat me in de foto’s aansprak (en -spreekt) was de rariteit van een schijnbaar enorme slak. Door het lage standpunt kijk je de slak recht in zijn ogen, wat toch bepaald ongebruikelijk is. Tel daarbij de fantastische, dromerige plastic lens van de Holga, en je hebt een topfoto. Eentje waarvan ik zowaar een redelijke kopie heb weten te maken. Niet met mijn Holga weliswaar, ook al heb ik inmiddels ook een setje close-uplensjes, maar met een ordinaire spiegelreflex. Met close-upfilters, dat dan weer wel.

Bij het zachtjes vloegend slakken uit mijn druivenstok plukken, schoot me afgelopen zomer de foto van Kleeblatt weer te binnen. Ik selecteerde een dikke wijngaardslak, en in plaats van hem met een grote boog in het bosje achter mijn tuin te mikken, plantte ik hem op tafel en greep mijn camera. Ik moest zowaar nog doorschieten ook, zo’n slak is stiekem nog sneller dan je zou denken. Alsof hij niet op de foto wilde. Door de close-upfilters in de achtergrond zo goed geblurd, dat je bijna het dromerige Holga-effect hebt. Sowieso geven die close-upfilters altijd een fijn verzachtend effect aan foto’s vind ik.

Nu is het wachten op het nieuwe slakkenseizoen. Ook al heb ik liever niet dat ze mijn planten opeten, ze zijn toch wel fotogeniek. Dit keer dan maar eens kijken of ik ze ook met de Holga zo mooi in close-up krijg. Met een reflex zie je altijd wel mooi precies wat je in beeld hebt, dat is met Holga-close-ups wat lastiger. De ervaring leert dat het met die lensjes nog knap lastig mikken is. Maar we gaan ons best doen.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

