12 maanden, 12 projecten: februari – verkeer bij nacht

Mijn project voor februari was het maken van een coole nachtfoto van voortrazend verkeer. Het idee is dat je een lange sluitertijd gebruikt waardoor de voor- en achterlichten van het passerende verkeer in lange strepen van licht veranderen. In principe makkelijk zat, behalve als je in een ultraplat land woont, in een provinciestad zonder veel druk verkeer. Zie dan maar eens een geschikt viaduct te vinden. Sta je namelijk op hetzelfde niveau als het verkeer, dan is het effect niet half zo indrukwekkend.

Holga CFN 120 met Lomography CN 400 film.

Holga CFN 120 met Lomography CN 400 film.

Maar met een beetje nadenken kwam ik op een soort halve tunnel waar ik ook boven het verkeer kon staan. Goed, het was een beetje jammer dat na zes uur ’s avonds de meeste van mijn stadsgenoten blijkbaar al achter de warme aardappels zaten, maar het is me zowaar gelukt wat aardige plaatjes te schieten. Nog niet helemaal zo spectaculair als gewenst, maar ik ben zeker niet ontevreden.

Minolta XG-1 met Kruidvat 200 film.

Minolta XG-1 met Kruidvat 200 film.

Ik gebruikte verschillende camera’s, die ook verschillende resultaten opleverden. Zo ging ik eerst op pas met een spiegelrefelx, de Minolta XG-1, die als voordeel heeft dat er een auto-stand op zit. De foto’s waren niet onaardig, al is weer eens gebleken dat ik niet zo’n vaste hand heb als ik altijd weer denk/hoop. Ik moet het toch eens in mijn hoofd prenten: een sluitertijd van meer dan 1/30e seconde uit de hand heeft echt geen zin.

Minolta XG-1 met Kruidvat 200 film.

Minolta XG-1 met Kruidvat 200 film.

De set foto’s die maakte met de Olympus XA was in elk geval scherper. Deze camera is licht genoeg voor mij gorillapod-statiefje, wat een stuk beter werkt bij langere sluitertijden dan de camera met de hand tegen de brugleuning klemmen. Nog beter was het geweest als ik ook nog de zelfontspanner had gebruikt, maar ik was bang dat het knipperende rode lampje het verkeer zou afleiden of zo. Enige nadeel: geen B-setting, waardoor ik ook echt helemaal van de automaat afhankelijk was, wat soms wat donkere foto’s opleverde.

Olympus XA met HEMA 200 film.

Olympus XA met HEMA 200 film.

Olympus XA met HEMA 200 film.

Olympus XA met HEMA 200 film.

Tot slot gebruikte ik ook nog de Holga. Die was wat lastiger in gebruik, want net wat groter en lomper, en met een onhandigere sluiterknop, maar leverde toch een heel aardig resultaat op. Ik heb dan ook een zwak voor de plastic lens van de Holga.Het compenseerde bijna voor het feit dat de sluiterknop van de Holga eraf is gevallen en ik de film nu met een tang en veel moeite moet doorspoelen.

Holga CFN 120 met Lomography CN 400 film.

Holga CFN 120 met Lomography CN 400 film.

Holga CFN 120 met Lomography CN 400 film.

Holga CFN 120 met Lomography CN 400 film.

Wat is nu het eindresultaat van het februariproject? Over het geheel genomen ben ik best tevreden. Een paar foto’s zijn echt heel aardig gelukt. Voor een nog spectaculairder resultaat moet ik denk ik a) een nog langere sluitertijd gebruiken, voor een wat meer verlichte achtergrond en langere lichtstrepen, b) diafilm crossprosessen,voor mooiere kleuren c) eventueel een betere locatie zoeken met een mooiere achtergrond en d) de splitzermethode gebruiken voor coole dubbels. Er zal dus nog eens een vervolg moeten komen.

 

Geef een reactie

