Plastic fantastic: Snapsights onderwatercamera

Snapsights onderwatercamera, vastgelegd met de Yashica 109 en AS Fotoland color 200 film.

Snapsights onderwatercamera, vastgelegd met de Yashica 109 en AS Fotoland color 200 film.

Zelden is een euro zo goed besteed geweest als die ik heb uitgegeven aan het simpele onderwatercameraatje van de kringloopwinkel dat zich na wat zoeken op internet liet identificeren als de Snapsights onderwatercamera. Ik had er geen al te hoge verwachtingen van, maar zo simpel als hij is, heeft hij zich weten op te werken tot een van mijn favoriete camera’s.

Het is niet veel meer dan een felgekleurde veredelde wegwerpcamera in een harde doorzichtige doos die dankzij rubberen randje en een klemsluiting waterdicht afsluit. Het ding is ongetwijfeld bedoeld als strandcamera, maar het blijkt ook een perfecte wandelcamera te zijn. Dankzij die harde schil kan ik hem gewoon met een festonhaak aan mijn rugzak hangen, waar hij in weer en wind direct bij de hand is. Regen deert hem niet, sneeuw en ijs zijn geen enkel probleem, en als hij eens tegen een tak of op de grond zwiept overleeft hij dat ook gewoon. Daarbij is het een lekker licht ding, ook fijn bij zwaardere tochten.

De Snapsights onderwatercamera kan ook tegen sneeuw.

De Snapsights onderwatercamera kan ook tegen sneeuw.

Behalve dat hij tegen de ruigste weersomstandigheden bestand is, maakt hij ook nog eens mooie foto’s. De 28 mm plastic lens presteert verrassend goed, zeker al je in aanmerking neemt dat hij ook nog door die plastic schil heen moet. Hij vaart wel bij lekker veel licht, maar ook in regenachtig Schotland heb ik er prima foto’s mee genomen. Mijn favoriete eigenschap van de Snapsights onderwatercamera (die ik voor mezelf Splash noem, omdat dat erop staat – geen merknaam maar gewoon een marketingkreet), is dat hij hysterische lightflares produceert. Een schot tegen de zon in geeft bijna zeker een prachtige ring van diffractie. Officieel een lensfout, maar ik geniet er erg van.

Elke keer dat ik bij de kringloop kom, blijf ik nu op de uitkijk naar Snapsights, als reserve. Valt niet per se mee, want vooral die klem waarmee de schil afsluit is duidelijk een zwak punt: bij de meeste exemplaren die ik tegenkom zijn ze stuk. Een goeie reserve-Snapsights heb ik al, maar hij is zo onmisbaar, dat een extra exemplaar altijd welkom is.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Een gedachte over “Plastic fantastic: Snapsights onderwatercamera

  1. Pingback: Top 5 Plastic Fantastic | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

