Serie: Flare

Met afstand mijn favoriete lensfout is de lensflare. Zo’n ring van zonlicht vrolijkt je foto ontzettend op vind ik. Hij ontstaat als je met een goedkope plastic lens recht tegen de zon in schiet, maar ook een degelijke glazen lens kan ze produceren (maar minder snel). Licht valt onder een bepaalde hoek in de lens en gaat daar wat rondstuiteren en rare dingen doen. Je hebt ze in soorten en maten: vlekken, stralen, kransen… In films zijn ze geliefd, vooral in science fiction films zie je nogal eens een serie ronde vlekken verschijnen. Mijn favoriet is de stralenkrans, en daar heb ik het hier dan ook over. Soms zijn ze nauwelijks zichtbaar, soms knallen ze het beeld uit. De mooiste hebben een krans van regenboogkleurige schittertjes erin.

De Snapsights onderwatercamera is er erg goed in, vanwege door de plastic schil die eromheen zit en die het licht wat meer ombuigt dan bij de meeste camera’s. De supersampler maakt ook fraaie. Bij de Diana Mini en de Holga zie ik ze vreemd genoeg eigenlijk nooit. Niet alleen lenzen kunnen lensflare produceren, ook met pinholecamera’s lukt het uitstekend. Sterker nog pinholeflares fijn nog extremer dan lensflares. Ik probeer ze vaak expres te krijgen, al zijn mijn favoriete flare-foto’s eigenlijk allemaal gewoon per ongeluk ontstaan.

Hoe ze precies ontstaan heb ik al meerdere keren opgezocht, maar ik vergeet het steeds weer. Lens, rare hoek, reflectie, en dan houdt het wel weer op met mijn technische kennis. Ach, je hoeft ook niet per se te weten hoe iets ontstaat om het mooi te vinden.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

