Geen grijze middenmoot: Lomography Earl Grey

Ik geef het nog maar een keer toe: ik vind het moeilijk om over filmte schrijven, en over zwart-witfilm al helemaal. Zwart-wit is zwart-wit, denk ik al snel. Toch is er natuurlijk best verschil tussen de verschillende films, dus ik zal toch maar eens een poging wagen wat zinnigs over een zwart-witfilm te zeggen, en wel over Lomography Earl Grey 100.

Earl Grey wordt verkocht door Lomography, zowel op hun website als in sommige fotowinkels. Het is inmiddels min of meer vastgesteld door mensen die er verstand van claimen te hebben dat het eigenlijk Fomapan 100 is, maar dan in een nieuw doosje zodat het onder het merk Lomography verkocht kan worden. Dit is een vrij algemene praktijk overigens, de HEMA heeft ook heus geen filmfabriek staan bijvoorbeeld.

Earl Grey is een van de zwart/witfilm die ik het meeste gebruik, puur omdat hij relatief goedkoop en makkelijk verkrijgbaar is, zoowel in 35mm als in 120-formaat. Ik heb hem gebruikt in allerlei camera’s, van goedkope plastic toycamera’s tot degelijke spiegelreflexen. Daar zou ik dus wel een mening over moeten kunnen hebben  zou je zeggen.

Zoals met veel 100 iso films is Earl Grey gebaat bij veel licht. Niet de beste film dus om in donker winterweer in een plastic camera te stoppen dus. Bij onderbelichting neigt hij naar een nogal donker en gruizig beeld. Wordt de film goed belicht, bij helder weer of met een betere camera, dan levert hij fraaie plaatjes op met een fijne korrel en een goed contrast. Mijn favoriete foto’s met Earl Grey zijn genomen in stralend witte sneeuwvelden of in zonovergoten berglandschappen. Lekker licht en niet al te mobiel dus. Eigenlijk precies wat je verwacht van een niet al te snelle film. Geen al te opzienbarende conclusie, maar beter dan dit wordt het niet.

Misschien moet ik de plaatjes dan maar gewoon voor zich laten spreken.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

