Nostalgie met twee lenzen: Yashica D

Yashica D, vastgelegd met de Praktica MTL3 en Perutz Primera 200 film.

Yashica D, vastgelegd met de Praktica MTL3 en Perutz Primera 200 film.

Deze middenformaat TLR is één van mijn favoriete camera’s. Hij is van mijn vader geweest, en als kind kwam ik hem wel eens bij het spelen tegen, onder in een kast. Pa was al lang en breed overgestapt op een andere camera, dus ik herkende het aanvankelijk niet eens als fototoestel, met die rare vorm en twee lenzen. Een interessant ding vond ik het wel. Pas jaren later, toen ik al lang niet meer in kasten speelde, realiseerde ik me dat het een camera was. Dat was op het moment dat ik al een voorzichtige verzameling camera’s begonnen, en pa op een dag met de Yashica D aan kwam zetten. Het was meteen een topstuk in de collectie.

De twin lens reflex camera ofwel TLR ziet er altijd dubbel zo professioneel uit. Dat is voornamelijk te danken aan de Rolleiflex, die voor veel mensen synoniem is aan een professionele camera. De Yashica staat op minder grote hoogte, maar is nog altijd een prima camera. Hij heeft een Yashinon 80mm f/3.5, opnamelens met vier elementen, een diafragma van f/1,8 tot f/22, en sluitertijden: van 1/8s tot 1/500s, plus B, en een zelfontspanner. Al doen bij mij de langere sluitertijden het niet meer, dan blijft hij open hangen. Hij werd gemaakt tussen 1958 en 1974.Zoals de meeste TLR’s heeft hj geen verwisselbare lenzen, maar ik heb wel een close-upfilter.

Het schieten met de Yashica D is even wennen. Je kijkt van boven in de zoeker, die bij deze camera gelukkig van goede kwaliteit is, met handige lijntjes erin gegraveerd om te helpen bij je compositie. De rand om de zoeker heen kan je ook op verschillende manieren wegklappen als je de camera boven of naast je houdt, en er zit een uitklap-vergrootglaasje aan om de scherpte beter te kunnen inschatten. Niet helemaal de camera voor snelle actiefoto’s, maar verder levert hij uitstekend werk. Steeds als ik hem gebruik vraag ik me af waarom ik dat niet vaker doe, zo’n mooie foto’s maakt hij. Maar ja, die kilo ijzer aan je nek he?

Door de zoeker van de Yashica D met de Praktica MTL3 en Perutz Primera 200

Door de zoeker van de Yashica D met de Praktica MTL3 en Perutz Primera 200

Ik heb nog wel ergens de bijbehorende leren cameratas, maar die is in de loop der tijd helemaal uitgedroogd en uit elkaar gevallen. Ik heb me voorgenomen er een cameratas bij te maken, maar het komt er steeds niet van. Voorlopig neem ik hem dus maar niet te vaak mee op reis, om te zorgen dat hij niet beschadigd. Af en toe moet het toch, want deze camera is veel te mooi om alleen maar op een plank te staan verstoffen.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Een gedachte over “Nostalgie met twee lenzen: Yashica D

  1. Pingback: Door de jaren heen | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

