Expo: MOVE ON…! 100 jaar animatiekunst

biertje

Stukje soort van stop-motion animatie met de LomoKino en Fuji Superia 200 film.

 

Afgelopen week hebben we de Museumjaarkaart maar weer eens uit het vet getrokken om naar een tentoonstelling in Kunsthal KAdE te gaan. MOVE ON…! 100 jaar animatiekunst, die we al een tijdje wilden zien. Het grote voordeel van KAdE is dat de tentoonstellingen vrij lang lopen (vergeleken met welke andere musea? Geen idee eigenlijk), want hij was al maanden te zien, maar het was er nog niet van gekomen. Het kan nog tot 10 mei.

Animatie is natuurlijk niet echt fotografie, maar als we er stop-motion bijhalen, en dat interpreteren als een serie foto’s snel na elkaar, kan het best. Het is trouwens ook mijn eigen blog, waar ik mag schrijven wat ik wil. Animatie dus. Voor ik oud en ingekakt raakte, was ik een fervent bezoeker van en vrijwilliger bij het Holland Animatie Film Festival. Het was altijd leuk om op het festival in theater de Kikker de examenfilmpjes te draaien en uit de zaal het commentaar van de medestudente te horen. Ik heb er heel wat films gezien, niet alleen die studentenfilms (wisselend van kwaliteit), maar ook hoogst experimentele kunstfilms (niet altijd een genot), klassiekers van grootheden uit het genre (heerlijk, vooral de programma’s met twintig, dertig filmpjes), compilaties van reclamefilmpjes, videoclips en noem maar op. Ik ben dus een liefhebber.

De tentoonstelling in KAdE was leuk. Weinig Disney en Pokemon, veel leuke, experimentele en klassieke filmpjes, van oude rotten en jonge honden. Een groot deel van de tentoonstelling bestaat uit een installatie met een overzicht in filmpjes uit de afgelopen honderd jaar. Veel daarvan kwamen mij bekend voor, maar het zijn zeker niet de standaardfilmpjes. Erg leuk om langs te slenteren.

Het mooiste deel echter vond verrassend genoeg ik niet de filmpjes, maar de kunstinstallaties. Een aardig idee was Mastering Bambi’ van Persijn Broersen en Margit Lukács, die met fotocollages een soort 3D/decor van Bambio maakten dat de sfeer van de film goed wist te raken, zonder één dier in beeld. Ik vond het alleen jammer dat dat dan weer vrij beroerd geanimeerd was. Mooier was het filmpje van Jacco Olivier ´Bath`, van een zich afdrogende vrouw, dat eruitzag een hele serie prachtig blauwe klassiek aandoende olieverfschilderijen. Zijn andere filmpje, ´Saeftinge´ over een overstromend landschap was ook mooi, vervreemdender. Het mooiste vond ik nog de installatie van The Old Boy´s Club (die overigens uit één vrouw bestaat), een muur vol uiteenlopende schilderijtjes, objecten, en miniatuuranimaties die daar op en omheen werden geprojecteerd. Geweldig, ik heb ik volgens mij zeker een kwartier naar staan kijken, en zou er zo nog een kwartier naar kunnen kijken.

Nou ja, er was nog veel meer moois te zien, te veel voor één keer eigenlijk. Ik denk dat ik voor 10 mei nog een keertje terug moet.

MOVE ON…! 100 jaar animatiekunst
Kunsthal KAdE
Eemplein 77, Amersfoort
nog tot 10 mei te zien

Geef een reactie

