12 maanden, 12 projecten – April en de long exposure waterval

Voor april had ik me voorgenomen om een fraai stukje fotokitsch te reproduceren: de long exposure waterval. Door een lange belichtingstijd te kiezen, wordt het bewegende water zacht en dromerig, terwijl de statische omgeving juist haarscherp is.Google “Long exposure waterfall” en je ziet wat ik bedoel.Dit soort foto’s is natuurlijk superkitsch, maar stiekem toch ook gewoon wel gaaf. En in theorie helemaal niet moeilijk te maken. Je moet alleen die lange sluitertijd te pakken krijgen, ofwel door een grijsfilter te gebruiken, ofwel met een heel klein diafragma – of een pinhole.

Een grijsfilter heb ik niet, maar pinholecamera’s wel. In april stond bovendien een wandeltocht naar heuvelig gebied op het programma, dus kans op watervallen.

Helaas spande het universum en mijn eigen knulligheid tegen me samen. Om te beginnen was er een schokkend gebrek aan watervallen in de Vulkaaneifel (Duh, zei Man des Huizes, het is hartstikke poreus daar). Een paar beekjes en en getrapte goot bij een stuwmeer, daar moest ik het mee doen. Daarbij kwam ik er vrij snel achter dat er in het vrije veld verrekte weinig vaste ondergrond is om je camera een paar seconden op stil te houden terwijl je de ontspanknop ingedrukt houdt. Het treurige resultaat van dit alles:

Matige stroomversnelling met de Holga Pinhole en HEMA CN 400 film.

Matige stroomversnelling met de Holga Pinhole en HEMA CN 400 film.

Ik had nog een beetje hoop op de getrapte goot, daar stond een een muurtje onder. Maar ook die was niet echt overweldigend. Misschien is de Holga Pinhole gewoon niet zo geschikt hiervoor. Of misschien heb ik gewoon geen vaste hand.

Getrapte goot met de Holga Pinhole en HEMA CN 400 film.

Getrapte goot met de Holga Pinhole en HEMA CN 400 film.

Geen watervalfoto dus. Omdat ik toch niet helemaal met lege handen wilde eindigen, deed ik dan maar een rondje fonteinachtige dingen in de buurt (er blijken in mijn buurt schokkend weinig echte fonteinen van Trevi-kaliber te zijn).

De gezellige watergoot – grote hit bij omwonende kleuters – leverde een niet al te indrukwekkende foto op. Scherpig, dat wel, maar de waterstroom is niet om over naar huis te schrijven.

Suffige fontein met de Holga Pinhole en HEMA CN 400 film.

Suffige fontein met de Holga Pinhole en HEMA CN 400 film.

Suffige fontein met de Diana Multi Pinhole Operator en Lomography Earl Grey 100 film.

Suffige fontein met de Diana Multi Pinhole Operator en Lomography Earl Grey 100 film.

Ook het sluisje tussen de Koppelpoort en Flehite was matig. Te ver weg, nauwelijks iets te zien.

Ver sluisje met de Diana Multi Pinhole Operator en Lomography Earl Grey 100 film.

Ver sluisje met de Diana Multi Pinhole Operator en Lomography Earl Grey 100 film.

Goddank dus dat de laatste sluis waar ik langs kwam dan zowaar een acceptabele foto heeft opgeleverd. De eer is gered. Een beetje. Maar die waterval, die blijft op de verlanglijst staan, ooit moet het toch lukken.

Acceptabele sluis met de Diana Multi Pinhole Operator en Lomography Earl Grey 100 film.

Acceptabele sluis met de Diana Multi Pinhole Operator en Lomography Earl Grey 100 film.

PS De long exposure met vuur gaat me dan weer wel goed af.

Long exposure vuur met de Holga 120 CFN en Lomography CN 800 film.

Long exposure vuur met de Holga 120 CFN en Lomography CN 800 film.

Een gedachte over “12 maanden, 12 projecten – April en de long exposure waterval

  1. Pingback: Terugblik 2015 | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

