Serie: in de tent

Per jaar slaap ik toch al gauw een volle maand in een tent. En omdat ik nu eenmaal overal foto’s maak, heb ik ook foto’s van de binnenkant van die tent. Tenten, liever gezegd, want het is niet altijd dezelfde. Meestal zijn het selfies, want zo veel is er niet te zien in een klein trekkerstentje, en mijn liefje wordt niet graag gefotografeerd en duikt meestal weg als ik een foto maak. Vaak ook zit ik daarbij in een slaapzak, want als ik in die tent zit is het óf nacht, óf het is koud. Ze zijn over het algemeen ook aan de onscherpe kant, omdat de lichte plastic camera’s die ik meestal op trektochten meeneem nu eenmaal niet erg goed is in het schemerige tentlicht.

Toch houd ik van deze foto’s, omdat ik vaak meteen herken waar en wanneer ze zijn genomen en dan weer terugdenk aan de tocht in kwestie. Oja, dat was de storm van twee dagen. Oja, toen regende het zo. Oja, die kampeerplek met al die irritante vliegjes. Als ik het zo opschrijf klinkt het allemaal vreselijk, maar het zijn toch echt goede herinneringen aan memorabele vakanties.

Natuurlijk heb ik van die vakanties ook zat foto’s van spectaculaire landschappen en dergelijke, maar zo’n knullige tentfoto hoort er toch ook een beetje bij. Op de een of andere manier geeft het een mooi contrast tussen de grote, wijdse landschappen waar ik doorheen loop of fiets, en de intimiteit van een tentje. Een simpel stukje doel en wat aluminium stokjes weet moeiteloos een gevoel van thuis en geborgenheid te creëren. Die geborgenheid is misschien ook wat me tot nu toe ervan weerhoud om te gaan tarpen. Daarom roepen de tentfoto’s toch goede herinneringen op, ook al zijn zijn ze vaak gemaakt in omstandigheden die voor minder fanatieke kampeerders als afgrijselijk klinken.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

