De nevelen des tijds: oude HEMA diafilm

Een tijd geleden kocht ik in een rommelwinkel een rolletje oude HEMA diafilm. Te ontwikkelen voor 1997. Nu is film ook na de houdbaarheidsdatum bet te gebruiken, zeker als je het koud (in koelkast of vriezer) bewaart, maar bijna 20 jaar? Nu is een experiment altijd leuk, dus tijdens een fietsweekendje probeerde ik de film toch maar eens uit.

Op aanraden van iemand op Lomography.com overbelichtte ik de film. Ik stelde de camera in op 50 iso in plaats van 100. Het fietsweekend was ook met zorg geselecteerd: er was mooi, zonnig weer voorspeld. Alle ingredienten dus voor lekker veel licht op mijn film. Allemaal inde hoop dat er dan ook daadwerkelijk iets te zien zou zijn op de foto’s.

Na het ontwikkelen was ik in eerste instantie teleurgesteld: de negatieven leken helemaal leeg te zijn. Gelukkig weet ik inmiddels dat je leeg luikende negatieven altijd even door de scanner moet halen voor het geval dat. De computer ziet vaak meer dan ik. En zowaar! Het zijn geen meesterwerken, maar er staat wel degelijk wat op.

Minolta XG-1 met in 1997 verlopen HEMA 100 iso diafilm.

Minolta XG-1 met in 1997 verlopen HEMA 100 iso diafilm.

De film is helemaal donkerpaars. Dit zie ik vaker bij erg verlopen film – blijkbaar vergaan de verschillende chemicaliën voor verschillende kleuren niet in hetzelfde tempo. Ondanks de overbelichting zijn de foto’s nogal donker, de meeste tonen niet veel meer dan silhouetten. Hier en daar is er toch nog wat meer detail te zien. Gele tinten zijn wel enigszins bewaard gebleven, zoals de gele eetnap die op deze foto opeens haarscherp in beeld is.

Minolta XG-1 met in 1997 verlopen HEMA 100 iso diafilm.

Minolta XG-1 met in 1997 verlopen HEMA 100 iso diafilm.

Ook de lichte delen zijn redelijk zichtbaar. Bijvoorbeeld de scherp afgetekende witte wijzers van de klok op een verder nogal vage kerktoren.

Minolta XG-1 met in 1997 verlopen HEMA 100 iso diafilm.

Minolta XG-1 met in 1997 verlopen HEMA 100 iso diafilm.

Interessant is verder dat de foto’s waarvan ik vreesde dat ze te donker zouden uitvallen (laat op de dag genomen, in de schaduw) juist relatief duidelijk zijn geworden.

Minolta XG-1 met in 1997 verlopen HEMA 100 iso diafilm.

Minolta XG-1 met in 1997 verlopen HEMA 100 iso diafilm.

Minolta XG-1 met in 1997 verlopen HEMA 100 iso diafilm.

Minolta XG-1 met in 1997 verlopen HEMA 100 iso diafilm.

Verder moet je eigenlijk al weten wat er op de foto staat om er wat zinnigs uit te halen. Toch ben ik niet ontevreden. Ik heb eerder dit soort oude film ontwikkeld – als er in een tweedehands camera nog een oud rolletje bleek te zitten – en dit is is eigenlijk gewoon wat je kunt verwachten.

Minolta XG-1 met in 1997 verlopen HEMA 100 iso diafilm.

Minolta XG-1 met in 1997 verlopen HEMA 100 iso diafilm.

Binnenkort de oude zwart-witfilm maar eens proberen, ik heb goede hoop dat die duidelijker gaat uitvallen. Zwart-witfilm is wat minder kritisch dan kleur. We zullen zien.

Een gedachte over “De nevelen des tijds: oude HEMA diafilm

  1. Jammer dat de foto’s zo blauw en korrelig zijn gewoorden. Ik heb zelf alleen maar hele goede ervaringen gehad met oudere film, Ik heb volgens mij twee rolletjes er van vol geschoten ondertussen. hoewel ik de precieze datum niet meer weet, het was 199… dus ongeveer even oude film. hier kun je er iets van zien als je nieuwsgierig bent
    http://gemnem.blogspot.nl/2014/10/my-first-analog-pictures.html
    http://gemnem.blogspot.nl/2014/08/why-i-love-analog-photography.html

Geef een reactie

