Geen foto: ontsnappende Zenit

Heusden, Zenit E met Fuji SUperia 200.

Heusden, Zenit E met Fuji SUperia 200.

Een van de grote nadelen van de Zenit E is dat er geen ringetjes aan zitten waar je een camerariem aan vast kan maken. Zonder riem moet je het ding altijd in je hand of in een tas dragen. Het eerste is doodvermoeiend, want het is een zwaar kreng. Het tweede is onhandig als je veel foto’s wil nemen. Ik gebruikte de Zenit dan ook niet veel. Tot ik in een vlaag van creativiteit een soort draagtasje in elkaar fröbelde waar ik wel een camerariem aan kon bevestigen.

Draagtas voor de Zenit E.

Draagtas voor de Zenit E.

Tijdens een driedaagse fietstocht ging ik hem uitproberen. Halverwege de eerste dag bleek ik een belangrijk detail over het hoofd te hebben gezien. Het materiaal en stiksel waren weliswaar precies zo stevig als ik verwacht had. Alleen door mijn voorover gebogen fietshouding zwaaide de camera wat heen en weer, waardoor de ringen waaraan de riem zat bleken te gaan draaien. Zo hadden ze zich ongemerkt onder het stikwerk uitgedraaid.

Net buiten Heusden schrok ik me tijdens het fietsen wild toen mijn camera opeens van mijn schouder gleed en op de grond kletterde. Goddank is de Zenit deugdelijk, Sovjetmateriaal, waar je volgens mij met een tank overheen kunt rijden. Alles leek dus nog heel. Alleen was de camera wel opengesprongen. Daar gingen mijn ongetwijfeld fantastische foto’s van Heusen! Zo’n pittoresk vestingstadje, waar we speciaal nog even door het oude centrum waren gereden om wat mooie foto’s te maken…

De rest van de toch zat de Zenit dus weer als vanouds in de fietstas. Gelukkig had ik nog een reservecamera bij me voor mijn directe fotografiebehoeftes, maar handig was anders. De camera zelf had de val verder wel goed doorstaan: een paar krassen op het objectief (het metalen deel, niet de lens), een sluiter die even wat leek te haperen maar al snel weer normaal leek te werken, en een ietwat dubieuze sluiting. De meeste foto’s bleken er zowaar naar omstandigheden prima uit te zien. Een lichtlekje hier en daar, een enkele overbelichte plaats door die tijdelijk haperende sluiter, veel meer was het niet. Alleen die foto’s van Heusden, die zijn voorgoed verloren.

2 gedachtes over “Geen foto: ontsnappende Zenit

  1. De goede oude Zenit E… fijn ding, inderdaad goed voor je armspieren. Maar er is een originele paraattas voor, met draagringen. Google is your friend !! En vergeet Marktplaats niet !!

    Gr. Bas

  2. Pingback: Gear hacks | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

