12 maanden, 12 projecten – Mei: kleurenfilters

Diverse kleurenfilters. Zenit E met Fuji Superia 200.

Diverse kleurenfilters. Zenit E met Fuji Superia 200.

Al jaren neem ik mezelf voor om eens wat met de stapel kleurfilters te doen die in mijn fotola rondzwerft. Met die kleurfilters kun je je zwart-witfoto’s oppeppen. De verschillende kleuren hebben verschillende effecten:

  • rood: dramatisch contrast, vooral bij wolken, blauw wordt veel donkerder
  • geel: verhoogt het contrast enigszins, vooral bij wolken, geel-, groen- en roodtonen worden lichter, huidskleur wordt lichter en vlekjes op huid verminderen
  • geel/groen: vergelijkbaar met geel, maar groenen tinten worden nog wat lichter
  • groen: groene tinten worden lichter, vegetatie in de schaduw laat nog steeds detail zien
  • blauw: littekens, huidvlekken en aders worden zichtbaarder, mistige atmosfeer komt mooier in beeld, in kunstlicht ziet huid er juist levendiger uit.

In mei laadde ik mijn camera met een rol Lomography Lady Grey 400 film en pakte ik het gestructureerd aan. Ik maakte een serie foto’s waarbij ik steeds eerst een foto zonder filter nam, en dan dezelfde foto met verschillende filters. Zo’n kleurenfilter houdt meer licht tegen, dus moet je compenseren in de belichtingstijd. Ik gebruikte daarom mijn Yashica 109, die op de auto-stand automatisch de goede belichting kiest, wel zo makkelijk.

Na het ontwikkelen heb ik de negatieven allemaal hetzelfde gescand, in de standaardinstelling van de scanner. Het resultaat is een serie aardige foto’s. Toch moet ik zeggen dat ik het lastig vind om duidelijke verschillen te zien. De verschillen zijn vrij subtiel.Op de negatieven lijken ze duidelijker, dus misschien ligt het toch aan mijn (gebrek aan) scantalent.

Maar goed, laten we eens kijken.

Hier is een stukje uitzicht bij mij in de buurt, de Eem vanaf de Schimmelpenninckkade. Wat architectuur, wat begroeiing, een stukje lucht. Daar zou een filter toch wat verschil moeten kunnen maken. Tsja… een beetje.

Yashica 109 met Lomography Lady Grey 400 zonder filter.

Zonder filter

Yashica 109 met Lomography Lady Grey 400 en rood filter.

Rood filter.

Yashica 109 met Lomography Lady Grey 400 met geel filter.

Geel filter

Yashica 109 met Lomography Lady Grey 400 met geelgroen filter.

Geelgroen filter

Yashica 109 met Lomography Lady Grey 400 met blauw filter.

Blauw filter

De volgorde van de foto´s is geen, rood, geel, geelgroen, blauw (ik was mijn groene filter vergeten, so much voor de wetenschappelijke aanpak…). Het opvallendste verschil op de foto’s is de lucht: het blauwe filter geeft een duidelijk lichtere lucht dan de andere kleurenfilters. Het rode filter geeft een duidelijk donkerdere lucht, geel en geelgroen zitten ertussenin. Je ziet ook het contrast in het wolkje links toenemen met geelgroen, geel en rood. Geel en geelgroen geven meer detail in de schaduwpartijen en in het gebouw, maar rood heeft het meeste contrast (zie ook het gras op de voorgrond). De foto zonder filter geeft de meeste detaillering, maar oogt ook een tikje vlak vergeleken bij de filterfoto’s. Mijn favoriet hier is de foto met het gele filter, al heb ik er ook weer geen hele sterke voorkeur voor.

Nog eentje. Volgens de theorie zou een groen filter geweldig zijn voor vegetatie. De volgende foto heeft daarom een bladerkruin prominent in beeld (volgorde is weer geen, rood, geel, geelgroen, blauw).

Yashica 109 met Lomography Lady Grey 400 zonder filter.

Zonder filter

Yashica 109 met Lomography Lady Grey 400 met rood filter.

Rood filter

Yashica 109 met Lomography Lady Grey 400 met geel filter.

Geel filter

Yashica 109 met Lomography Lady Grey 400 met geelgroen filter.

Geelgroen filter

Yashica 109 met Lomography Lady Grey 400 met blauw filter.

Blauw filter

Ook al was ik dus mijn groene filter vergeten, ik meer toch te kunnen zien dat het geelgroene filter de meeste detaillering in de bladeren laat zien. Verder zie je weer hetzelfde verschijnsel: de lucht is het lichts met het blauwe filter, het contrast het hoogst met rood. Ook hier is geel mijn favoriet, omdat het een goed contrast geeft tussen het fijne contrast en dramatische lucht van het rode filter, en de detaillering in de bladeren van het geelgroene filter.

Een laatste plaatje. Thuisgekomen wilde ik toch nog even mijn groene filter proberen, met een plaatje van de tuin. Allemaal planten in diverse kleuren groen. Daar zou een groen filter wel verschil moeten maken zou je zeggen. Dat viel me eigenlijk wat tegen. Hier de foto’s zonder, met groen, geel en rood filter. Ik heb er flink op gestudeerd, maar ik zie eigenlijk geen verschil tussen filterloos en groen. Dezelfde tinten en detaillering. Bij het gele filter zijn tint en details ook wel min of meer hetzelfde, maar daar zie je dan weer wat meer contrast. Rood geeft duidelijk minder detaillering.

Yashica 109 met Lomography Lady Grey 400 zonder filter.

Zonder filter

Yashica 109 met Lomography Lady Grey 400 met groen filter.

Groen filter

Yashica 109 met Lomography Lady Grey 400 met geel filter.

Geel filter

Yashica 109 met Lomography Lady Grey 400 met rood filter.

Rood filter

Al met al vind ik steeds dat de foto’s op het eerste gezicht er bijna hetzelfde uitzien. Als ik dan beter kijk zijn er toch wel verschillen, al zijn ze subtiel. Meestal geef ik de voorkeur aan een geel filter, vanwege het contrast/vegetatie-compromis. Als het gaat om puur architectonische plaatjes, zonder veel groenpartijen, dan is rood het mooiste, vanwege het dramatische contrast.

Of ik nu echt veel vaker kleurfilters ga gebruiken durf ik niet te zeggen, maar het was zeker leuk om eens mee te experimenteren. En wie weet steek ik toch wel een of twee filters in mijn tas als ik weer eens in zwart-wit schiet. Ik weet nu in elk geval welke filters wat doen en welke mijn voorkeur hebben.

Geef een reactie

