Lissabon

Toen ik een tijdje geleden op stedentrip in Lissabon was, viel het me op hoe veel graffiti er te zien was. Nu houd ik sowieso wel van street art – graffiti, stencils, papieren plaksels, noem maar op – maar in Lissabon was het wel echt hele mooie. Natuurlijk, er waren ook zat lelijke viltstift-tags, maar nog veel meer schitterende kunstwerken. Ik heb geprobeerd van de mooiste en leukste foto’s te maken, maar het waren er gewoon te veel. Ik heb dan ook lang niet alles kunnen vastleggen. Zo vee filmrolletjes had ik ook weer niet bij me. Toch heb ik in drie dagen een aardige collectie bij elkaar geschoten.

Lissabon, Minolta XG-1 met Rollei Chrome 200

Minolta XG-1 met Rollei Chrome 200

De graffiti’s die ik heb verzameld variëren van kolossale schilderingen over complete huizenblokken, tot stiekeme stenciltjes op lage muurtjes. En alles daartussenin. De stijlen liepen ook erg uiteen. Er waren erbij die op professionele muurschilderingen leken, en waarschijnlijk legaal en in opdracht zijn aangebracht ter verfraaiing. Andere waren stiekeme protestkrabbels, of klassieke graffiti-kreten, van alles. Sommige figuren heb ik op verschillende plekken teruggezien, iets wat ik altijd leuk vind*. Een voorbeeld daarvan is deze verwelkomende kat.

Lissabon, Minolta XG-1 met Fuji Superia 200

Minolta XG-1 met Fuji Superia 200

Lissabon, Minolta XG-1 met Fuji Superia 200

Minolta XG-1 met Fuji Superia 200

Mijn favoriet was de surrealistische paard/skelet-combinatie over een hele zijgevel. Hij lag op de route van hotel naar centrum, dus we zijn er een paar keer langsgekomen. In werkelijkheid was hij trouwens roze en blauw, en niet geel zoals op de foto. Dat krijg je als je met verlopen diafilm fotografeert.

Lissabon, Minolta XG-1 met Agfa Precisa 200

Minolta XG-1 met Agfa Precisa 200

Het gaf een leuke extra dimensie aan mijn tripje om behalve de obligate monumenten en gebouwen ook de wat rafeligere vormen van cultuur te spotten.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

*Je komt die serie-graffiti op veel plaatsen tegen. Een jaar of tien geleden kwam ik in Amsterdam veel stereotorens tegen, en nu Laser 3.14, in Utrecht kun je kabouters spotten, en recent zag ik Amersfoort dat er van het zwarte portret dat ik op een elekticiteitskastje had gezien nog meer varianten zijn, langs spoor en straat.

Geef een reactie

