Kunst?

Het is weer ArtZuid in Amsterdam. Een paar maanden lang staan op de middenbermen van de Appollolaan en de Minervalaan een paar dozijn sculpturen van internationale kunstenaars. Hoewel lang niet alle kunstwerken aan mij besteed zijn, vind ik het toch altijd leuk om er een rondje langs te lopen. De mooiste gaan natuurlijk op de foto.

Minervalaan. Olympus XA met Ilford HP5 plus 400.

Kunst: Richard Long. Olympus XA met Ilford HP5 plus 400.

Bij dat fotograferen vroeg ik me af: kan een foto van een kunstwerk zelf ook kunst zijn, of niet? Even aangenomen dat het een mooie of goede foto is natuurlijk. Het is dan misschien een mooie foto, maar is dat de verdienste van de fotograaf die de foto nam, of van de kunstenaar die het fraaie kunstwerk maakte?

Aerochrome

Zes paarden, van Alie Kalverda. Yashica-D en Kodak Aerochrome film.

Ik denk dat het een beetje afhangt van wat voor foto het is. Als een foto weliswaar technisch goed is, en met een fijne compositie en dergelijke, maar verder het kunstwerk puur registreert, lijkt het me dat de foto zelf niet als kunst te bestempelen is. Ik denk ook niet dat de hordes mensen die in een museum met hun telefoon de Rembrandts en Vermeers staan te fotograferen het idee hebben dat ze kunst staan te maken. Niet dat die foto´s daarom per se minder waard zijn trouwens. Een duidelijke registratie van een kunstwerk heeft net zo goed zijn verdienste. Ik maar vaak genoeg zulke foto’s, van kunstwerken, gebouwen, noem maar op. Niet speciaal met een artistieke bedoeling, maar als herinnering aan iets moois dat ik heb gezien.

Bootjes van Dennis Oppenheim. Agfa Clack met Kodak Ektachrome 64T

Bootjes van Dennis Oppenheim. Agfa Clack met Kodak Ektachrome 64T

Toch kun je denk ik als fotograaf genoeg toevoegen aan een foto van een bestaand kunstwerk om je foto zelf ook tot kunst te maken. Door uit een verrassende hoek te fotograferen, of wat extra´s te doen met camera of film. Met dubbele belichtingen, speciale filmsoorten of camera´s et cetera kun je extra lagen aan zo´n kunstwerk toevoegen en zo je eigen hybride kunstwerk maken. Het wordt als het ware een coproductie tussen de kunstenaar en de fotograaf.

Holga 120 CFN met Rollei Crossbird

Holga 120 CFN met Rollei Crossbird

Geef een reactie

