Serie: Zwerm

Soudtrack bij dit verhaal: I like Birds, Eels.

Ik houd van vogels. Ondanks de herrie die ze maken, ben ik bijvoorbeeld toch wel gehecht aan de zwerm kauwtjes die in de bomen achter mijn huis woont. Ook de merels en mezen in de tuin kunnen op mijn warme gevoelens rekenen. Ik probeer ze regelmatig te fotograferen, maar dat leidt bij mij zelden tot echt geslaagde foto’s. Een grote foto met een heel klein vogeltje is het meestal, of een onscherpe foto omdat de lens te lang was om goed stil te kunnen houden. Toch is er een soort vogelfoto waar ik wel van houd: de zwermfoto.

Er zit iets heel poëtisch in een grote zwerm vogels. Zwierend door de lucht, met zijn allen bij elkaar, alsof ze uren hebben geoefend om het luchtballet uit te voeren. Het mooiste zijn de enorme zwermen spreeuwen die je soms ziet. Murmurations, heten die in het Engels, en dat woord is zo mooi, dat zou ook in het Nederlands moeten bestaan. Ik zie ze bijna nooit, maar op YouTube zijn de meest fantastische filmpjes te zien van zwermen vogels die ronddraaien en zwieren. Het ziet eruit alsof ze het puur voor hun plezier doen. Dat zou me niets verbazen, want ik zie ook wel eens groepjes kauwen op een winderige dag langs rare luchtstromingen rond de kantoorgebouwen bij het station tuimelen. Totaal doelloos duikelen ze steeds hetzelfde rondje, dat moet wel gewoon voor de lol zijn.

Maar goed, zo’n klassieke murmuration zie ik zelden, maar ook van een gewone vlucht duiven kan ik genieten. En wat ik mooi vind, daarvan maak ik foto’s. In tegenstelling tot de net niet gelukte plaatjes van individuele vogels, geven de zwermfoto voor mij wel een goed beeld van hoe het eruitzag. Al zijn ze vaak vat onscherp, ze ogen toch net zwierig genoeg.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

