12 maanden, 12 projecten – Juni: EBS

Een van de leukere filmtechnieken is EBS, wat staat voor exposing both sides. Deze techniek is voor zover ik weet bedacht door de Japanse lomograaf Hodachrome, en houdt in dat je eerst de ene kant van de film belicht, en daarna de andere (redscale) kant. Dek daarbij de helft van de lens af voor een mooi spiegeleffect.

Een paar jaar geleden probeerde ik al eens EBS. Dat was leuk, maar omdat ik mijn film niet helemaal goed uitgelijnd had, moest ik behoorlijk wat van mijn foto’s afknippen. Die vierkante resultaten waaren best leuk, maar ik wilde toch weer eens proberen een wat beter resultaat te krijgen.

Verensmederij

Olympus XA met Fuji Pro 800.

Om mijn film dit keer wat beter uti te lijnen, nam ik een tip van lomograag Buckshot ter harte. Ik tapete een stukje oud negatief aan het begin van het rolletje vast, zo zou ik wat meer ruimte hebben om te pielen. Ik legde de film in, en markeerde hem met stukjes gele tape. Zou zou ik de precieze positie van de film kunnen reproduceren bij de tweede ronde.

 

Nieuwe filmleader van oude negatieven.

Nieuwe filmleader van oude negatieven.

Ingelegde film gemarkeerd met tape

Ingelegde film gemarkeerd met tape

Ik plakte een stukje zwart tape over de onderste helft van de lens, en trok erop uit om een rondje te fotograferen. Netjes aantekeningen gemaakt over welke foto’s ik nam natuurlijk, had ik dat niet gedaan, dan was ik er geheid een vergeten, ik ken mezelf. Toen terug naar huis, de wiselzak in, fiilm omgekeerd, en opnieuw in de camera gestopt. Dankzij de stukjes tape kun ik hem precies hetzelfde terugleggen. Min of meer.

Zoals zo vaak, was de realiteit weer iets taaier dan de theorie. Er moest een stuk van de leader afgeknipt worden om hem ook in omgekeerde positie in te kunnen leggen, hij krulde hardnekkig de verkeerde kant op, wilde niet netjes blijven zitten. Na enig gehannes lukte het toch om hem goed in te leggen.

Ronde twee, dankzij de aantekeningen wist ik precies dezelfde foto’s te maken. Alleen jammer dat ik aan het eind van de serie nog wat film over had. Shit. Blijkbaar had ik aan het begin niet genoeg doorgespoeld.

Na ontwikkelen bleek de film inderdaad nog een stuk beroerder uitgelijnd dan mijn eerste EBS-poging. Sommige foto’s waren best aardig, daar niet van, maar het was toch niet waar ik op had gehoopt.

Half mislukte EBS, Olympus OM-1 met Lomography CN 800.

Half mislukte EBS, Olympus OM-1 met Lomography CN 800.

Half mislukte EBS, Olympus OM-1 met Lomography CN 800.

Half mislukte EBS, Olympus OM-1 met Lomography CN 800.

Maar goed, gewoon een nieuwe poging. Dit keer nam ik geen spiegelreflex, maar ed XA, in de hoop dat die makkelijker in te leggen zou zijn. De straat maar weer op, en schieten, en schieten, en schieten… Tot het duidelijk werd dat mijn rolletje niet goed in de camera zat. Het was blijven hangen op de leader. Fuck de leader, dan. Poging drie was zonder leader, dan maar wat film opgeofferd.

En hoera, hij deed het! Zo goed als prachtig uitgelijnd, en maar een heel klein beetje overbelicht (800 iso is prima voor redscale, maar op een stralende zomerdag een tikkie te snel). Goed genoeg, ik ben weer even klaar met EBS. Als de foto’s lukken zijn ze prachtig, maar het is een hoop gedoe, en het valt niet meer om echt goede locaties te vinden die mooie foto’s opleveren.

Desalniettemin heeft dit rolletje wel een paar fraaie plaatjes opgeleverd, dus ik verklaar het EBS-experiment voor geslaagd.

EBS, Olympus XA met Lomography CN 800. EBS, Olympus XA met Lomography CN 800.

EBS, Olympus XA met Lomography CN 800.

EBS, Olympus XA met Lomography CN 800.

Een gedachte over “12 maanden, 12 projecten – Juni: EBS

  1. Pingback: 12 maanden, 12 projecen: September nep-Revolog | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

