7 tips voor festivalfotografie

Diana Mini met Lomography CN 800

Diana Mini met Lomography CN 800

Het festivalseizoen in inmiddels weer in volle hevigheid losgebarsten. Hoewel ik zelf dit jaar een keertje oversla, heb ik in de loop der jaren al heel wat popfestivals bezocht (ik ga ze maar niet tellen, dan voel ik me zo oud). Zo langzamerhand ben ik er wel achter wat voor mij fotografisch gezien werkt op zo’n festival. Hier zijn mijn tips om zonder lastige apparatuur zoals statieven en dure semi-professionele camera’s toch leuke festivalfoto’s te maken.

Denk aan de ISO
Een groot deel van een rockfestival vindt plaats bij niet al te veel licht, ofwel omdat de baste acts ’s avonds optreden, ofwel omdat je in een tent staat. Een hoge ISO film is dus geen overbodige luxe, vooral als je plastic camera’s als een Holga of Diana Mini gebruikt. Denk daarbij aan 800 of hoger. Ook als je een goede, glazen lens hebt is een hoge ISO een goede investering, zodat je net wat meer kans hebt om in de schemering nog een scherpe foto uit de hand te maken.

Olympus XA met Lomography CN 800

Olympus XA met Lomography CN 800

Olympus XA met Lomography CN 800

Olympus XA met Lomography CN 800

Laat die bands maar zitten
Nou ja, wel genieten van de optredens natuurlijk, daar kom je tenslotte voor. Maar tenzij je ervaring hebt met concertfotografie zou ik aanraden om niet te veel film te verspillen aan het proberen je favoriete band vanauit het publiek op de foto te zetten. De meeste festivals laten je zonder perskaart toch geen ‘professionele’ camera’s (i.e. met een goeie telelens) het festivalterrein op nemen, dus negen van de tien keer eindige je met onscherpe, onderbelichte foto’s van een zee van achterhoofden en indrukwekkend uitziende verlichting op de achtergrond. Zelfs als je op de eerste rij staat is zo’n festivalpodium vaak nog knap ver weg. En zelfs als je dan een stevige ondergrond hebt gevonden met behulp waarvan je een langere belichtingstijd kan gebruiken, staan die knakkers in de band vaak niet lang genoeg stil om een scherpe foto te maken. Ik heb bergen van die suffe foto’s van een podium van net te ver weg. Sommige zien er best mooi uit, maar vrijwel geen enkele heeft een herkenbare muzikant in beeld. Wil je per se foto’s van je lievelingsband, gebruik dan liever je telefoon en zoom erop los.

Olympus Trip 35 met anonieme diafilm

Welke band? Geen idee. Olympus Trip 35 met anonieme diafilm

Wat dan?
Mijn oplossing is om de band de band te laten en me te focussen op andere dingen. Een woud van wuivende handen, close-ups van dansende mensen, abstracte composities van podiumlichten, dat soort dingen. Of ik geniet gewoon van de muziek natuurlijk, bij een echt goed optreden heb ik wel wat beters te doen dan fotograferen.

Diana Mini met Fotoland AS Color 200

Zingend publiek. Diana Mini met Fotoland AS Color 200

Diana Mini met Lomography CN 800

Diana Mini met Lomography CN 800

Kies een thema
Een festival is natuurlijk meer dan alleen muziek. Het is een sociaal gebeuren met duizenden andere mensen: allemaal potentiële modellen. Om een beetje een richtlijn in de chaos van de menigte te hebben, kun je een thema kiezen.
Coole T-shirts bijvoorbeeld:

Diana Mini met Fotoland AS Color 200

Diana Mini met Fotoland AS Color 200

Of slapende mensen/bierlijken:

Lomography Supersampler met Hema 200

Lomography Supersampler met Hema 200

Gekke kostuums:

Diana Mini met Fotoland AS Color 200

Diana Mini met Fotoland AS Color 200

Baarden, ranzige schoenen, zoenende mensen, rare hoedjes, lelijke tattoos, dansende mensen, de moegelijkehden zijn eindeloos. Ik vind het altijd een leuk tijdverdrijf om tussen de optredens door rond te lopen en themaplaatjes te verzamelen.

Verdubbel de pret en je foto
Festivals zijn de perfecte locatie om dubbele belichtingen te maken. Vooral in combinatie met een gekleurde flits kun je de meest fantastische party-foto’s maken. Een stuk of drie portretten van dansende mensen (half) over elkaar doen het altijd goed.

Holga 120 CFN met Fuji Velvia 100F

Holga 120 CFN met Fuji Velvia 100F

Panoramas
Panorama’s, Holgaramas, Dianaramas, etcetera zijn perfect om de enorme mensenmassa’s vast te leggen. Bij mijn eerste festivals deed ik dat nog ouderwets door wat foto’s naast elkaar te maken, en die dan in het fotoalbum over elkaar te plakken. Tegenwoordig kan ik het met de Holga of Diana Mini in-camera.

Diana Mini met Fotoland AS Color 200

Dianarama. Diana Mini met Fotoland AS Color 200

Vergeet de tenten niet
Een beetje festival heeft niet alleen vrolijk gekleurde festiveltenten, maar ook bizarre decoratie, vaak enorm en opblaasbaar. Een dankbaar onderwerp voor leuke plaatjes. Wil je de binnekant van de tenten vastleggen, zorg dan voor een stevige ondergrond (de vloer, een vuilnisbak, een hekje…) en gebruik een langere sluitertijd. Zo kun je ook in het di=onker nog scherpe, goed belichte plaatjes schieten.

Diana Mini met Lomography CN 800

Diana Mini met Lomography CN 800

Olympus XA met Fuji Velvia 100F

Olympus XA met Fuji Velvia 100F

Olympus XA met Lomography CN 800

Olympus XA met Lomography CN 800

Geniet!
Jaja, open deur. Maar toch, vergeet niet waarom het echt gaat op een festival: de muziek en je vrienden. En misschien een biertje of twee.

Lomography Supersampler met Hema 200

Lomography Supersampler met Hema 200

Geef een reactie

