Aanwinst: Kodak Instamatic 233x

Kodak Instamatic 233x, vastgelegd met de Olympus OM-1 met Fomapan 100.

Kodak Instamatic 233x, vastgelegd met de Olympus OM-1 met Fomapan 100.

Bij de kringloopwinkel zie ik regelmatic Instamatic-camera’s liggen. Meestal laat ik die lekker liggen, want ik heb er al een paar, en zo geweldig zijn ze ook weer niet. Best leuke dingen hoor, maar er moet een speciale filmcasette in die niet meer te krijgen is. Ik heb er eentje die ik kan hervullen met gewone 35 mm film, maar dat is een beetje gedoe. De 233x die ik laatst tegenkwam, heb ik toch maar meegenomen. Ik ben een hopeloze verzamelaar, en een nieuw model van een al in mijn bezit zijnd merk kan ik moeilijk weerstaan. Geef mij de keus tussen een Canon en een Olympus en ik kies de Olympus, juist omdat ik er daar al verschillende van heb. Deze Kodak met een nieuw nummertje wilde ik dus wel hebben. Ook omdat ik meende er meer instelmogelijkheden op te zien. Bij thuiskomst bleek dat wel weer mee te vallen, maar goed.

De 233x stamt uit 1970-1971 en heeft een Reomar f/6.6, 41mm lens. Automatische sluitertijden van 1/40 (met flits) en 1/80 (zonder flits). Op het eerste gezicht vrijwel identiek aan de 133’s die ik al heb, maar met een grotere lens, en een groter maximaal diafragma. Het zal mij benieuwen of je die grotere lens nog gaat terugzien in de kwaliteit van de foto’s.

Geschikt voor alle weersomstandigheden.

Geschikt voor alle weersomstandigheden.

Flitsinstellingen

Flitsinstellingen

Onderkant van de lenstas, ook geschikt voor andere instamatics.

Onderkant van de lenstas, ook geschikt voor andere instamatics.

Die x in de naam slaat trouwens op de flitsaansluiting. De camera’s met een x hebben een aansluiting voor magicube-flitsblokjes, die zonder x hadden de minder geavanceerde flashcubes, die nog batterijen nodig hadden. Voor mij maakt het niet uit, want ik heb flash/ noch magicubes.

Een gedachte over “Aanwinst: Kodak Instamatic 233x

  1. Als je wil, heb ik nog wel zo’n flitsblokje voor je liggen (zijn oorspronkelijk van mijn Polaroid Colorpack II, maar daar ben ik een andere aansluiting voor aan het knutselen) 🙂

Geef een reactie

