Camera: Agfa Clack

Agfa Clack, vastgelegd met de Praktica MTL3 en Perutz Primera 200 film.

Agfa Clack, vastgelegd met de Praktica MTL3 en Perutz Primera 200 film.

Toen ik jaren geleden met deze camera thuiskwam van de vrijmarkt, riep mijn moeder enthousiast: “Oe, een clackske! Ons pa had er vroeger ook zo een.” Het is een charmant boxje met een gezellige ronde body. Ik heb de metalen variant (er is een een later model van plastic). Het was de eerste boxcamera in mijn collectie, en in die tijd (lang voor iDeal was uitgevonden-algemeen werd en internetwinkelen voor mij betaalbaar werd) was 120-film lastig te krijgen. Tegenwoordig is het voor mij een stuk makkelijker (en goedkoper!) om deze camera te gebruiken, al komt het er niet al te vaak van. Het beeldformaat van 6×9 cm geeft dan wel prachtig grote negatieven (who needs weet ik hoeveel magapixels als je medium format hebt: veel beter kwaliteit), het is ook een tikje begrotelijk, 8 foto’s per rolletje.

Het is een middenformaat boxcamera, gemaakt tussen 1954 en 1965. Er is keuze uit diafragma f11 en f12,5, en een sluitertijd van ongeveer 1/30 seconde, en een B-setting. Hij heeft een ingebouwd geelfilter en werkt met zonefocussing met twee standen: 1-3 meter met ingebouwde close-up lens, en 3 meter tot oneindig met alleen de diafragmaring tussen de lens en film.

De foto’s zijn verrassend goed, voor zo’n simpele camera. Zo eenvoudig als hij is, zijn de foto’s mooi scherp, zonder de duidelijke vertekening aan de randen van bijvoorbeeld een Isoly Junior. Wel heeft hij baat bij lekker veel licht (al kan je met een snelle film ook veel doen natuurlijk). Bovendien ziet het afgeronde ontwerp er mooi uit, en heb een zwak voor het feit dat de hele achterkant eraf schuift om het rolletje te verwisselen. Het enige wat aan de Clack ontbreekt is een paar bevestigingspuntjes om een fatsoenlijke draagband aan te bevestigen. Ik zou wel iets kunnen fröbelen, maar ik kan me er niet toe zetten dingen aan mijn clackje vast te lijmen.

Een gedachte over “Camera: Agfa Clack

  1. Pingback: Door de jaren heen | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

