Terugkerende plaatsen: de spoorwegovergang op de Soesterweg

Tussen mijn huis en mijn moestuin (en het bos, en Utrecht, en nog zo wat plaatsen waar ik wel eens heen wil op de fiets) ligt een spoorwegovergang. Het is vrij dicht bij het station, of een redelijk drukke route, dus er komen nogal wat treinen langs. Ik sta dus nogal eens te wachten daar voor een rood sein. Je kent dat bord “Wacht tot het rode licht gedoofd is, er kan nog een trein komen”? Nou, bij deze kruising gebruikt dat ook net vaak genoeg dat ik dat bord serieus neem.

Een van de irritantste dingen die kan gebeuren bij deze kruising is dat er een goederentrein gaat rangeren. Tergend langzaam komt zo’n eindeloos geval dan aanrollen, om uiteindelijk recht voor de overgang tot stilstand te komen. Dan blijft hij een paar minuten stilstaan, en dan rolt hij weer net zo langzaam terug naar waar hij vandaan komt. Dan is er dus ergens een wissel omgezet en kan hij weer op het goede spoor verder. Maar ondertussen sta ik dus maar te wachten en wachten. Automobilisten uit de buurt draaien vaak bij het eerste zicht op die goederentrein de auto en rijden om via het viaduct een eindje verder, maar op de fiets is dat weer net zo ver dat je als je op dat viaduct staat hoort hoe de bel stopt en de overgang weer open gaat. Had je dus beter kunnen blijven wachten.

Dat doe ik dus ook meestal maar. En wat doe ik als ik ergens moet wachten? Dan maak ik een foto. Van de andere wachtenden, van de trein, van het sein. En als ik dan eindelijk kan oversteken, van het spoor. Het begint een aardige collectie te worden.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

