Oud/nieuw

Leiden, ca. 1960.

Leiden, ca. 1960. Foto gebruikt met toestemming van Bloomchen.

Een tijdje geleden zag ik op Lomography.com een album met oude foto’s. Het was een verzameling die lomograaf Bloomchen per toeval in bezit had gekregen en die hij had ingescand om ze aan de vergetelheid te ontrukken. Hij schreef er een mooi artikel over, met wat meer informatie over de foto’s (maar dat las ik later pas). Het was een aardige verzameling vakantiekiekjes uit de jaren ’50 en ’60. Bij één ervan meende ik zowaar het stadje te herkennen, al was ik er niet helemaal zeker van. Aan grachten met molentjes geen gebrek in de Lage Landen, tenslotte. Maar navraag bij Man des Huizes bevestigde mijn vermoeden: het was Leiden. Nieuwsgierig geworden keek ik op Google Streetview of het was waar ik dacht dat het was. Na enig rondklikken bleek het zowaar ergens te zijn waar ik wel eens kom. De foto was genomen vanaf een punt op de route tussen het station en het cafe waar we regelmatig een popquiz doen.

De eerstvolgende keer dat er weer eens een quiz was zorgde ik natuurlijk dat ik een camera paraat had. De oorspronkelijke foto was denk ik ofwel genomen vanaf een platte schuit van het soort dat ook tegenwoordig nog wel dienst doet als terrasboot, ofwel met een langere lens dan ik had. Toen ik er dit keer langskwam, was het nogal druilerig weer, en mijn foto is een stuk minder ingezoomd (of van verder weg genomen dus). Afgezien daarvan bleek er verrassend weinig veranderd te zijn in het uitzicht. De molen stond er nog (daaraan had ik het uitzicht om te beginnen herkend), het rijtje huizen ook nog. Zelfs het Chinese restaurant Kwantung zat er nog (dat was hoe Bloomchen had weten te achterhalen waar de oorspronkelijke foto genomen was).

Leiden 2015, Minolta AF-C met Lomography CN 800

Leiden 2015, Minolta AF-C met Lomography CN 800

Het is uiteindelijk een vrij suffe foto die ik heb genomen, maar ik vind hem toch geweldig. Het feit dat je na al die jaren midden in een stadscentrum nog vrijwel dezelfde foto kan maken heeft iets wonderbaarlijks. Het smeekt erom om herhaald te worden. Toch maar eens de oude fotoalbums van pa en ma door gaan spitten om te zien of er reproduceerbare foto’s tussen zitten. In Eindhoven, waar mijn familie vandaan komt, is in de loop der tijd heel wat meer veranderd, gesloopt en nieuw gebouwd dan in de beschermde binnenstad van Leiden, ik ben benieuwd wat daar nog te herkennen valt. En mijn woonplaats Amersfoort is juist heel historisch en oud, daar zouden dan weer identieke plaatjes te schieten moeten zijn als 50, 60 jaar gelden.

Ik zie een projectje aankomen!

Een gedachte over “Oud/nieuw

  1. Pingback: 12 maanden, 12 projecten – februari: oude foto’s opnieuw | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

