12 maanden, 12 projecten: Juli – Freelensing

Minolta XG-1 met Fomapan 100

Minolta XG-1 met Fomapan 100

In juli stond freelensing op het programma. Dit is een techniek waarbij je de lens van een spiegelreflex afschroeft en hem dan los voor de body houdt. Door de lens iets te kantelen kun je het focuspunt verschuiven, en door de lens wat van de body af te houden kun je macrofoto’s maken. Het is een leuke techniek om mee te spelen.

Minolta XG-1 met Fomapan 100

Minolta XG-1 met Fomapan 100

Ik heb er vaker mee gewerkt, maar voornamelijk met close-ups van bloemen en eten. Dit keer wilde ik eens wat anders proberen en kijken of ik het kon combineren met straatfotografie. Goed, het antwoord is nee. Mijn conclusie is dat ik gewoon niet zo goed ben in straatfotografie. Ik heb niet het geduld om een echt goede locatie op te zoeken, niet het lef om mensen echt vol in hun gezicht te fotograferen, niet het inzicht om snel en stiekem toch goede foto’s te maken. Daarbij komt dat ik het erg lastig vond om al freelensend de focus verder dan een metertje van me vandaan te leggen. Ik had een hand nodig voor de camera, een hand voor de lens, en dan kwam ik een handje te kort om ook nog te kunnen focussen. Met de Konstruktor leek het wat minder moeizaam te gaan, maar echt geweldig waren die foto’s ook niet.

Olympus OM-1 met Kentmere B&W 100

Olympus OM-1 met Kentmere B&W 100

Lomography Konstruktor met Kentmere B&W 100

Lomography Konstruktor met Kentmere B&W 100

Deze keer had ik wel bedacht dat ik me natuurlijk niet hoefde te beperken tot de lens die bij de betreffende camera hoort. Je houdt hem toch los in je hand, dus maakt het ook niet uit of hij op de camera past of niet. Bij mijn Olympus OM-1 kon ik dus gewoon de zoomlens van mijn Yashica 109 gebruiken. Werd ik meteen gedwongen de lens wat te kantelen vanwege een uitstekend palletje. Het viel niks tegen. Al ben ik wel weer teruggegaan naar de statische onderwerpen en close-upjes van bloemen.

Olympus OM-1 met Kentmere B&W 100

Olympus OM-1 met Kentmere B&W 100

Ik ontdekte zowaar nog een nieuw trucje (voor mij dan, ik zal niet de eerste zijn die dit bedenkt): de lensflip.  Toe ik met die lens in mijn tas rommelde en te veel op mijn onderwerp focuste, hield ik per ongeluk de lens achterstevoren voor mijn camera. Dat leverde een nog extremere macro op.

Uienbloem met lensflip, Olympus OM-1 met Kentmere B&W 100

Uienbloem met lensflip, Olympus OM-1 met Kentmere B&W 100

Met de Konstruktor was het macro-effect er ook, maar omdat dat een kleiner lensje is gaf het ook nogal een extreem vignet. Meer iets voor met een grotere lens dus. Maar toch, een leuk trucje dat ik zeker vaker zal gebruiken, en met andere lenzen.

Lomography Tomatenbloem met lensflip, Konstruktor met Kentmere B&W 100

Lomography Tomatenbloem met lensflip, Konstruktor met Kentmere B&W 100

Al met al toch wel een geslaagde maand.

3 gedachtes over “12 maanden, 12 projecten: Juli – Freelensing

  1. Pingback: Terugblik 2015 | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

