Een poging tot sportfotografie

Het zal je vast niet ontgaan zijn, maar begin juni was de Tour de France in Nederland. Nu houd ik erg van de Tour. Zo’n etappekoers is heerlijk om op de achtergrond op de radio of – beter nog – de livestream te hebben tijdens het werk. Mooie plaatjes, heroïsche sportmannen, en dan ook nog fijne historische anekdotes toe. Dus toen de Tour praktisch bij mij om de hoe begon, hoefde ik niet lang na te denken of ik wilde gaan kijken.

In stijl, op de fiets, naar Utrecht getogen, alwaar ik eens een paar mooie plaatjes van tijdrijdende wielrenners zou gaan maken. Maar dat viel nog niet mee. Daar heb ik in de sportfotografie zowaar alweer een fotografische discipline gevonden waarin ik bepaald niet uitblink.

De theorie was makkelijk zat: een plekje direct aan het parcours vinden, de sluitertijd goed snel, alvast focussen op een plekje midden op de weg, diafragma zo klein mogelijk (rekening houdend met die snelle sluitertijd) om een beetje speling te hebben in de focus. Kat in het bakkie.

Alleen was ik bepaald niet de enige die direct aan het parcours wilde staan. En die fietsers gingen ook een stuk sneller dan ik dacht. De paar Polaroids die ik eraan waagde gaven in elk geval weinig hoop. Een lege weg, een stukje auto, en een vlekje dat ik interpreteer als het achterwiel van Cancellara. Cancellara? Nou ja, geen idee eigenlijk, met zo’n tijdrithelm herken je die mannen voor geen meter, en de rugnummers zitten onzichtbaar op die kromgebogen ruggetjes.

De foto’s met de reflex zijn iets beter, er staan in elk geval wielrenners op. Goed, ik heb ook de nodige foto’s van volgauto’s, en vooruitrijmotoren, en lege weg, maar ook fietsers! Onherkenbare fietsers, die net niet scherp zijn, dat dan weer wel. Volgende keer toch een kleiner diafragma moeten nemen, of een nog snellere sluitertijd, of beter focussen. Of gewoon genieten van het spektakel, en dan de volgende dag de professionele foto’s in de krant bewonderen, dat is misschien nog wel het beste.

Volgend jaar is er weer een kans, als de Giro d’Italië in Nederland begint.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

