Aanwinst: Dacora Digna

Dacora Digna met uitgeschoven lens, vastgelegd met Olympus OM-1 en Fomapan 100 film.

Dacora Digna met uitgeschoven lens, vastgelegd met Olympus OM-1 en Fomapan 100 film.

De lokale kringloopwinkel had zowaar weer eens wat leuks in de aanbieding op cameragebied. Tussen de gebruikelijke suffe meuk op batterijen lag zomaar een gezellig oud geval in een bruin lederen tasje. Een beetje een gaar tasje, zonder de kap over de lens, maar de camera zelf zag er best goed uit. Voor €2,50 wilde ik die wel hebben.

Dacora Digna met ingeschoven lens, vastgelegd met Olympus OM-1 en Fomapan 100 film.

Dacora Digna met ingeschoven lens, vastgelegd met Olympus OM-1 en Fomapan 100 film.

Aanvankelijk dacht ik nog even een miskoop te hebben gedaan. Bij het afdrukken kwam er weliswaar een dingetje omlaag, maar dat miste het corresponderende palletje dat de sluiter aandrijft op een paar centimeter. Nou ja, dacht ik, misschien kan ik er nog een verloopstukje in knutselen. Gelukkig is er dan internet om te voorkomen dat ik een prima camera in de vernieling te helpen. Bij mijn routinerondje Googelen om te zien wat ik nu eigenlijk had gekocht, kwam ik erachter dat de lens uitschuifbaar is. En met de lens uit, werkt de sluiter opeens wel. Jaja, ik, technisch wonder, ik.

Binnekant Dacora Digna met lens ingeschoven

Binnenkant Dacora Digna met lens ingeschoven

Binnekant Dacora Digna met lens uitgeschoven

Binnenkant Dacora Digna met lens uitgeschoven

Maar goed, ik heb er dus weer een leuk nieuw speeltje bij. Een medium format camera uit de 2e helft van de jaren ’50. Ondanks de wat Italiaans aandoende naam gemaakt in Duitsland. Hij is er in verschillende varianten, met verschillende lenzen. Die van mij heeft een Achromat 1:8/80mm lens, met focus van 1,5 m tot oneindig, diafragma’s f11 en f8, en een sluitertijd van B of I (Bulb of Instant, ik kan niet terugvinden van instant precies is). Het is allemaal niet vreselijk spannend, maar ik had nog nooit van dit merk gehoord, dus het is wel weer even leuk om te zien wat het gaat opleveren. En die uitschuiflens is weer net een leuk detail waar ik een zwak voor heb.

Digna Dacora Digna Dacora Digna

Geef een reactie

