Klik! Praktica MTL3

Praktoca MTL3, vastgelegd met de Yashica 190 en Fotoland AS Color 200

Praktoca MTL3, vastgelegd met de Yashica 190 en Fotoland AS Color 200

Als je nou echt eens het gevoel wil hebben dat je een camera vast hebt, eentje die vol overtuiging Klik! zegt als je afdrukt, en waarmee je in geval van nood de straatrover die hem probeert te jatten een hengst mee kan geven, dan is de MTL3 de camera voor jou. Deze tank van metaal en glas is even wat anders dat al die nieuwerwetse smartfrutseltjes.

Eerst maar even wat technische details. De Practica MTL3 is een spiegelreflex met sluitertijden van 1 tot 1/1000e seconde, plus B-stand. De eenvoudige lichtmeter (op een batterij) geeft aan of de foto overbelicht (+), onderbelicht (-), of goed belicht (0) is. Hij is geproduceerd van 1978 tot 1984.

Dit is heel lang mijn standaard reflex geweest. Ik heb er nooit een batterijtje in zitten, want zonder doet hij het ook, alleen heb je dan geen lichtmeter. Pas toen ik de zegeningen van een auto-stand ontdekte ben ik de MTL3 ontrouw geworden. Toch heeft de MTL nog altijd een aantal voordelen boven mijn andere reflexen. Hij is dan wel wat zwaar, maar ook onverwoestbaar, en ik heb een zwak voor de harde klik! van de sluiter. Geen camera voor stiekeme fotografie, dit. Ook heeft hij een beetje een neiging tot lichtlekken, maar dat komt volgens mij omdat ik de lens niet altijd genoeg aandraai, want ik heb er niet altijd last van.

Het leuke aan de MTL3 is dat hij compatibel is met universele of M42-lenzen. Daar zijn er heel veel van. Ik heb inmiddels ook een aardige verzameling opgebouwd.

  • Een Pentacon 1.8/50 lens: dit is mijn standaardlens. Hij gaat van f1.8 to f16, en focust vanaf 0,33 m.
  • Een Domiplan 2.8/50 lens: f 2.8 tot f22; vanaf 0,27m.
  • Een Meyer Optik Oreston 1.8/50 lens: f1.8 tot f16, vanaf 0,33m. Van een vriend gekregen. Er zit een iets getint zwart-witfilter voor dat er met geen mogelijkheid af wil.
  • Een Pentacon 1:1.2.8 f=28 groothoeklens: de foto’s die ik hiermee neem hebben de neiging onscherp te zijn. Ik weet niet of het aan mij ligt of aan de lens. Waarschijnlijk aan mij.

    Dubieuze groothoeklens met de Praktica MTL3 en Lomography CN 400

    Dubieuze groothoeklens met de Praktica MTL3 en Lomography CN 400

  • Een Pentor 1:28 135mm zoomlens: f2.8 tot f22; vanaf 1,4m.
  • Een Soligor 1:6.3 400mm supertelelens: f6.3 tot f32; vanaf 6,5m. Een Koninginnedagkoopje. Hij is zo’n 30 cm lang, weegt anderhalve kilo en is zonder statief (dat ik niet heb) nauwelijks stil te houden. Hij ziet er wel supercool uit.

    De maan met een supertlelens en de Praktica MTL3 en Lomography CN 400

    De maan met een supertlelens en de Praktica MTL3 en Lomography CN 400

Verder heb ik nog een zwikje filters dat op een of meer van de lenzen past. Wat UV-filters, kleurenfilters, en – de leukste – twee close-upfilters (2x en 3x). Die laatste gebruik ik regelmatig.

Praktica MTL3 met HEMA 200 en close-upfilters

Praktica MTL3 met HEMA 200 en close-upfilters

Ondanks dat ik al die lenzen heb gebruik ik de meeste zelden. Ik heb al honderd keer gelezen wat ze precies kunnen, maar buiten de meest evidenten eigenschappen (zoomen, een brede beeldhoek) kan ik maar niet onthouden waar ze nou echt geschikt voor zijn. Bovendien is het wisselen van lensen gedoe als je op de fiets zit of aan het wandelen bent. Meestal gebruik ik dus gewoon te standaardlens. Die bevalt prima.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

4 gedachtes over “Klik! Praktica MTL3

  1. Leuk toestel, zit alles op en aan. Heb er laatst nog een gezien met zo’n mooi Aus Jena-objectief. Ik heb nog overwogen ‘m te kopen voor het objectief, maar toch niet gedaan. Er ligt hier ook zo’n Meyer-Oreston-objectief, een van de scherpste lenzen in huis. En die Soligor heb ik ook gehad, maar daar deed ik uiteindelijk niets mee.

    Het is dat ik al twee Minolta-body’s uit hetzelfde tijdperk heb (even onverwoestbaar), anders zou ik het wel weten 🙂

  2. Ik ben pasgeleden geïnteresseerd geraakt in analoge fotografie en heb via marktplaats een Praktica MTL 3 op de kop getikt. Nu zat daar een UV filter bij en daar heb ik een vraagje over wat waar ik op het internet nog geen antwoord op heb kunnen vinden dus misschien kun je me helpen. UV filters worden tegenwoordig alleen gebruikt om de lens te beschermen. Ik heb op een website gelezen dat bij analoge fotografie een uv filter de beeldkwaliteit ook verbeterd. Ik heb er verder nog geen informatie over kunnen vinden dus ik vroeg me af of dit klopt of onzin is. En of ik bij het fotograferen het filter beter kan laten zitten of er af kan halen.

    • Ha. Ik ben niet zo heel erg deskundig op filtergebied. Maar ik heb wat rondgevraagd, en de consensus lijkt te zijn dat het niet zo heel veel doet. In theorie zou het (als het een filter van goede kwaliteit is) landschapsfoto’s ietsje helderder kunnen maken, maar daarvoor werkt een polarisatiefilter eigenlijk beter. Als het een goed, helder filter is kun je het gewoon laten zitten, maar voor de fotokwaliteit hoef je dat dus niet te doen.

  3. Pingback: Door de jaren heen | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

