Boek: Lomo LC-A

Het feestje in kwestie. Olympus Mju met Lomography CN 800

Het feestje in kwestie. Olympus Mju met Lomography CN 800

Alweer een hele tijd geleden was ik op een feestje in de (inmiddels ter ziele gegane) Lomography Store in Amsterdam. Ik voelde me er vrij oud en onhip, maar er was gratis bier en ik wilde ook weer niet meteen omdraaien en weggaan. Gelukkig was er toen een interactieve quiz met stemkastjes om even risicoloos bezig te zijn. Ik werd zowaar tweede en won gelukkig niet de Diana Baby (want dat is een 110-camera, en daar houd ik niet zo van), maar een boek (ik houd wel van boeken).

Lomo LC-A is een flinke pil vol met foto’s van de gelijknamige camera, het vlaggenschip van Lomography.com. Of je het nu een supercoole cultcamera vindt, of een zwaar overschat staaltje marketing, er staan fraaie plaatjes in het boek. Zoals gebruikelijk bij boeken van Lomography.com is een groot deel van de foto’s gecrowdsourced van de website. Het levert een diverse verzameling foto’s op. Veel gecrossproceste dingen natuurlijk, maar ook fraaie double exposures, zwaar experimentele dingen met mishandelde film, en ook gewoon mooie ‘normale’ plaatjes.

In tegenstelling tot de meeste andere boekjes die je bij een Lomography-camera krijgt, staat hier ook nog redelijk wat tekst in. Van heel veel foto’s wordt uitgelegd hoe ze zijn gemaakt, door te verwijzen naar de zogenaamde tipster: korte tipjes om te experimenteren met film (bijvoorbeeld: Week je negatieven een tijdje in een zoutoplossing voor je ze scant, voor verkleurde foto’s met vlekjes van zoutkristallen erop.) Lang niet alle tips zijn even zinnig natuurlijk (“Crosprosses niet ál je foto’s” Joh.), maar het is toch leuk dat je van mooi foto’s kan opzoeken hoe ze gemaakt zijn. Verder staat er natuurlijk in hoe de camera werkt, er worden reparatietips gegeven, en de filosofie van Lomography.com wordt uitgebreid behandeld. Een leuk detail vind ik dat het deel over de geschiedenis van de LC-A op een andere, matte, papiersoort is gedrukt.

Ondanks dat ik zelf meer neig naar het tweede standpunt over de LC-A (voor een fractie van de prijs heb je een Olympus XA, die vrijwel hetzelfde kan als de LC-A, ik bedoel maar), vind ik het toch een geinig boek. Ik zou het zelf niet snel gekocht hebben, maar als prijs in een quiz kun je het een stuk slechter treffen.

Lomo LC-A
Lomographic Society International, 2010

978-3-902217-20-2

Geef een reactie

