Film: Ilford delta 3200

Deze supersnelle film is heel geschikt voor opnamen bij weinig licht. Toen ik hem de eerste keer probeerde viel hij me nog een beetje tegen, maar dat kwam denk ik door mijn iets te hooggespannen verwachtingen. De film is snel, maar kan ook weer geen wonderen verrichten natuurlijk. Bij nadere beschouwing denk ik dat de plaatjes die ik nu wat aan de donkere kant vind, met een minder snelle film helemaal onderbelicht zouden zijn geweest. We hebben het wel over foto’s die in december/januari zonder flits uit de hand zijn geschoten, vaak nog binnen ook. Het resultaat is dan ook lang niet slecht.

Ook de concertfoto’s zijn heel aardig gelukt, als je in aanmerking neemt dat ik heel slecht ben in het maken van concertfoto’s. Voor een schemerig concertzaal zijn ze redelijk goed belicht. Dat ik een slecht standpunt had, en de muzikanten niet heel stil stonden is niet de schuld van de film, tenslotte.

Vooral bij de dagopnamen valt het op dat deze film een flinke grove korrel heeft. Het resultaat zijn lekker gruizige, contrastrijke foto’s met een heel andere sfeer dan de Lady Grey 400 die ik meestal gebruik. Ik moet zeggen dat ik op zijn tijd wel van dat gruizige houd. Het past in elk geval uitstekend bij het koude winterlandschap.

Overigens is Ilford Delta 3200 technisch gezien niet echt een 3200 iso film, maar een (ongeveer 1000 iso film, die speciaal geschikt is om door te drukken (push processing). Dus je kunt hem schieten en ontwikkelen op 3200 iso, maar je kan hem ook gebruiken als 1600 of 1200 of zelfs wel 800 iso film. Bij lagere iso zal de korrel minder uitgesproken zijn. Daar heb ik zelf nog niet zo mee geëxperimenteerd (staat nog op de to-do list).

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

